Collections Menu
Letters Patent of Nobility of Petitioner Antonio de Contreras (Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio de Contreras)
Advanced Search
Letters Patent of Nobility of Petitioner Antonio de Contreras (Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio de Contreras)

Letters Patent of Nobility of Petitioner Antonio de Contreras
(Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio de Contreras)

Date: 1651
Dimensions:
31.8 × 21 × 9.3 cm (12 1/2 x 8 1/4 x 3 11/16)
Medium: Illumination on parchment
Credit Line: Bequest of Archer M. Huntington, 1956.
Place Made:Spain, Valladolid
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionLetters Patent of Nobility of Petitioner Antonio de Contreras
(Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio de Contreras)
Valladolid, 1651
Illumination on parchment, 31.8 × 21 × 9.3 cm
New York, The Hispanic Society of America, B2136

PROVENANCE: Antonio de Contreras 1651; bequest of Archer M. Huntington, New York, to The Hispanic Society of America, 1956

Coming from Valladolid in the mid 17th-century, this carta ejecutoria preserves its original seal and boasts a heavily gilt tooled binding with vine and floral motifs. The illuminations are equally impressive. On one page (fol. 1v) are three different scenes: an Immaculate Conception, Saint Anthony appearing to the Christ child and portraits of Antonio de Contreras and his family. These images show how illuminators not only absorbed current iconography and styles but in some ways anticipated developments in oil painting. Nonetheless differences appear between the religious scenes at the top and the portraits below. Skillfully painted and employing high-keyed colors, the religious scenes at the top anticipate the silvery and pastel range of tones that would prevail later in the century. When one compares the illumination of the Immaculate Conception to the treatment of the same subject nearly twenty years later in the work by Juan Carreño de Miranda (1614–1685), a similar range of tones appears, but the artist here has little interest in achieving the graceful, lithe poses that Carreño creates (see A85). A similar difference characterizes the scene of Saint Anthony where the illuminator also employs lighter, softer colors but cannot avoid some stiffness in rendering the foreshortening. On the other hand, the artist eschews the bright colors of the religious scenes when he renders the portraits below in dark, warm hues. The three figures there reveal an admirable softness and sensitivity, most vividly in the faces, as if the illuminator had studied the work of Diego Velázquez (1599–1660) closely. Even if he is not able to maintain such a high level in the bodies, it should only serve to remind one just how great a challenge Velázquez posed to any imitator. The illumination thus offers viewers today the rare opportunity to see how a talented and thoughtful artist confronted the aesthetic challenges of his day. PL

Texto en Español:

Esta carta ejecutoria, realizada en Valladolid a mediados del siglo XVII, conserva su sello original y luce una encuadernación ricamente estampada en oro con pámpanos y flores. Las iluminaciones son igualmente lujosas. En una página (fol. 1v) hay tres escenas diferentes: una Inmaculada y una aparición del Niño Jesús a san Antonio en la parte superior del folio, y el retrato de Antonio de Contreras y su familia en la inferior. Estas imágenes revelan que los iluminadores no solo absorbían la iconografía y los estilos del momento, sino que en algunos aspectos se adelantaban a la evolución de la pintura al óleo. Aun así, hay diferencias entre las escenas religiosas de arriba y los retratos de abajo. Las primeras, hábilmente pintadas con colores claros, se anticipan a la paleta de tonos pastel y plata que prevalecería más avanzado el siglo. Si comparamos la Inmaculada con la que pinta Juan Carreño de Miranda (1614-1685) casi veinte años después (véase A85), encontraremos una gama de colores similar, pero aquí el artista se ha preocupado poco por lograr las actitudes ágiles y airosas que idea Carreño. Una diferencia análoga caracteriza la escena de san Antonio, donde el iluminador emplea también tonos más claros y ligeros pero no puede evitar cierta rigidez en la perspectiva. Por el contrario, el artista renuncia a los colores vivos de las escenas religiosas para pintar los retratos con tonos oscuros y cálidos. Las tres figuras muestran una admirable suavidad y sensibilidad, especialmente en los rostros, como si el iluminador hubiera estudiado atentamente la obra de Diego Velázquez (1599-1660). Si en los cuerpos no es capaz de mantener un nivel tan alto como en los rostros, ello solo debería servir para recordarnos la magnitud del desafío que significaba Velázquez para cualquier imitador. De ese modo, la iluminación ofrece al espectador actual la rara oportunidad de ver cómo un artista inteligente y dotado respondía a los desafíos estéticos de su tiempo. PL

BIBLIOGRAPHY:
CODDING 1997 Mitchell A. Codding, “Encuadernaciones de cartas ejecutorias de los siglos xvi y xvii en la Hispanic Society of America,” Encuadernación de Arte, 10 (1997), p. 25, no. 13
LENAGHAN ET AL. (EDS.) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 296–97, no. 92
VILLAVICENCIO GARCIA (DIR.) 2015 Abraham Villavicencio García, La monarquía hispánica en el arte [Exh. Cat., Mexico City, Museo Nacional de Arte, July–October 2015]. Mexico City: Museo Nacional de Arte, 2015, p. 217, no. 128
CODDING (ED.) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 4 April–10 September 2017]. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 192, no. 78
CODDING (ED.) 2018 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America [Exh. Cat., Mexico City, Museo del Palacio de Bellas Artes, 29 June–23 September 2018]. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, p. 180, no. 78

Accession Number: B2136
In Collection(s)