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Letters Patent of Nobility of Petitioner Bartolomé de Montoya (Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Bartolomé de Montoya)
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Letters Patent of Nobility of Petitioner Bartolomé de Montoya (Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Bartolomé de Montoya)

Letters Patent of Nobility of Petitioner Bartolomé de Montoya
(Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Bartolomé de Montoya)

Date: 1552
Dimensions:
39 × 25.4 × 4.2 cm (15 3/8 x 10 x 1 5/8 in.)
Medium: Illumination on parchment
Credit Line: Bequest of Archer M. Huntington, 1956.
Place Made:Spain, Valladolid
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionLetters Patent of Nobility of Petitioner Bartolomé de Montoya
(Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Bartolomé de Montoya)
Valladolid, 1552
Illumination on parchment, fol. 2v and 3r, 39 × 25.4 × 4.2 cm
New York, The Hispanic Society of America, B3515

PROVENANCE: Bartolomé de Montoya 1552; bequest of Archer M. Huntington, New York, to The Hispanic Society of America, 1956

This dazzling carta ejecutoria from Valladolid shows the exquisite work that illuminators in Valladolid ca. 1550 could achieve. Realized with fresh colors and subtle modeling, the artist offers a double spread of sumptuous imagery that embodies the Spanish reception of Renaissance art (fol. 2v-3r). The new style, however, does not replace the traditional iconography called for in such documents. At the top, in the initial D is the family’s coat of arms, and the scene on the other page depicts the patrons kneeling before the Virgin Mary beseeching her protection which she grants, opening her mantle to them.

But the images at the bottom and the red borders reveal the extent of the stylistic changes. On facing pages, the artist juxtaposes a triumphal procession of a Roman emperor with the young David defeating Goliath. Illuminators from Valladolid frequently combined these images as seen in two other examples in the Hispanic Society (one of 1549 for Antonio de Santacruz de Aguilar de Campoo and another of 1553 for Alonso de Castro). In this manuscript, the two scenes almost form a continuous frieze adding to the visual impact of the pages. Antiquity also supplied the repertory for the motifs alla romana in the red borders and similar ones appear in many other cartas ejecutorias from Valladolid in this period. These elements recall contemporary developments in architectural ornament as artists learned a new decorative vocabulary from Italy. Some measure of the speed with which they took up these features comes when one compares the borders with those of the previous document executed only eighteen years earlier in Granada [cat. 73]. The combination of classicizing and religious images in this illumination characterizes the Spanish adoption of the Italian Renaissance during which facets of antiquity were grafted onto a Catholic culture. But, as in this case, Spaniards never lost sight of the Christian elements and consequently, artists included classical motifs as embellishments that enhanced the work’s meaning. This restraint may reflect the fact that 16th-century Spaniards never felt a direct relation to ancient Rome with the same intensity as the Italians. PL

Texto en Español:

Esta deslumbrante carta ejecutoria muestra el exquisito trabajo que eran capaces de realizar los iluminadores de Valladolid hacia 1550. Con colores vivos y modelado sutil, el artista ofrece una doble página (fols. 2v-3r) de imágenes suntuosas que compendia la recepción del arte renacentista en España. El nuevo estilo, sin embargo, no reemplaza la iconografía tradicional exigida en este tipo de documentos. En la D inicial se inscribe el escudo de la familia, y la escena de la otra página presenta a los comitentes de rodillas ante la Virgen María, suplicando la protección que ella les concede acogiéndoles bajo su manto.

Pero es en las imágenes inferiores y de las cenefas rojas donde se revela la magnitud de los cambios estilísticos. En páginas opuestas, el artista yuxtapone el cortejo triunfal de un emperador romano y la derrota de Goliat a manos del joven David. Los iluminadores de Valladolid solían combinar esas imágenes, como se ve en otras dos cartas ejecutorias de la Hispanic Society, una de 1549 para Antonio de Santacruz, de Aguilar de Campoo, y otra de 1553 para Alonso de Castro. En este manuscrito las dos escenas forman casi un friso continuo, y eso acrecienta el impacto visual de las páginas. La Antigüedad también suministró el repertorio de motivos alla romana de las cenefas rojas, similares a los que aparecen en otras cartas ejecutorias de Valladolid en la misma época. Estos elementos recuerdan la evolución contemporánea de la ornamentación arquitectónica, a medida que los artistas iban aprendiendo de Italia un nuevo vocabulario decorativo. De la velocidad con que los adoptaron da cierta idea la comparación de las cenefas con las del documento precedente [cat. 73], ejecutado solo dieciocho años antes en Granada. La combinación de imágenes clasicistas y religiosas en esta iluminación es típica de la asimilación española del Renacimiento italiano, que injertó facetas de lo antiguo en la cultura católica. Pero, como se aprecia en este caso, los españoles no perdían de vista los elementos cristianos y, en consecuencia, los artistas insertaban los motivos clásicos a modo de embellecimientos que contribuían a realzar el significado de la obra. Esa contención quizá sea fruto del hecho de que los españoles del siglo XVI nunca sintieron una relación directa con la antigua Roma tan intensa como la de los italianos. PL

BIBLIOGRAPHY:
LENAGHAN 1998a Patrick Lenaghan, Images for the Spanish Monarchy: Art and the State, 1516–1700. New York: The Hispanic Society of America, 1998, p. 39, fig. 17
CODDING AND O'NEILL (EDS.) 2006 Mitchell A. Codding and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Illuminated Manuscripts. New York: The Hispanic Society of America, 2006, pp. 64–65
LENAGHAN ET AL. (EDS.) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 212–13, no. 50
CODDING (ED.) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 4 April–10 September 2017]. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 186–87, no. 73
CODDING (ED.) 2018 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America [Exh. Cat., Mexico City, Museo del Palacio de Bellas Artes, 29 June–23 September 2018]. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 174–75, no. 73


Accession Number: B3515
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