Collections Menu
Letters Patent of Nobility of Petitioner Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara (Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara)
Advanced Search
Letters Patent of Nobility of Petitioner Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara (Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara)

Letters Patent of Nobility of Petitioner Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara
(Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara)

Date: 1665
Dimensions:
35 × 22.6 × 3.5 cm (13 3/4 x 8 7/8 1 3/8 in.)
Medium: Illumination on parchment
Credit Line: Acquired by Archer M. Huntington for The Hispanic Society of America, 1912.
Place Made:Spain, Valladolid
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionLetters Patent of Nobility of Petitioner Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara
(Carta ejecutoria de hidalguía a pedimento de Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara)
Valladolid, 1665
Illumination on parchment, 35 × 22.6 × 3.5 cm
New York, The Hispanic Society of America, HC397/618

PROVENANCE: Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara, 1665; Karl W. Hiersemann, Leipzig, to 1911; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1912

This splendid document of 1665 for Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara demonstrates the high quality achieved in the second half of the 17th century. An impressive example of this style, the fan binding features gilt tooling forming elegant decorative patterns and retains one of its original clasps. The page with the donor portraits is equally appealing (fol. 1v). The artist depicts Antonio Sáenz and his family with an engaging realism that contrasts the father’s receding hairline with his son’s luxuriant hair and the mother’s double chin with her daughter’s youthful beauty. These figures form part of one the most complex pages in this section of the Hispanic Society with regard to its religious iconography. In the center of the sheet, Christ the Good Shepherd and the Virgin Mary stand in an open landscape while God the Father and the Holy Spirit appear in the sky. The various banderoles with the words they speak expand on the themes of creation and redemption. In cartouches at the top and bottom of the border four saints appear: Saint Martha and Saint Peter Martyr at the top, and Saint Felix and Saint Potenciana at the bottom. The other elements of the border may simply be decorative although the European goldfinch and the other bird perhaps have a symbolic meaning. The ease with which the artist incorporates these elements attests to his skill while the high-keyed color palette he employs is characteristic of painting from that date. This carta ejecutoria is notable in one other regard: its royal portrait. Issued in 1665, it dates from the very beginning of the reign of Charles II, who was only three years old when he ascended the throne. Scholars have just begun to study the official imagery of the monarch, but the portrait in this document is among the first depictions of him. As such, it offers an important glimpse of the early iconography of the new ruler. PL

Texto en Español:

Este espléndido documento de 1665 para Antonio Sáenz de Herquiñigo y Vergara demuestra el alto grado de calidad que se alcanzó en estos manuscritos durante la segunda mitad del siglo XVII. La encuadernación de abanicos, extraordinario ejemplo de su estilo, lleva estampación en oro formando elegantes motivos ornamentales y conserva uno de los broches originales. La página con los retratos de los destinatarios es igualmente atractiva (fol. 1v). El artista muestra a Antonio Sáenz y su familia con un realismo cautivador, en el que la avanzada calvicie del padre contrasta con la mata de pelo de su hijo y la doble barbilla de la madre con la belleza juvenil de su hija. Estas figuras forman parte de una de las páginas más complejas de esta sección de las colecciones de la Hispanic Society, por lo que se refiere a su iconografía religiosa. En el centro de la hoja se ve a Jesús como Buen Pastor y a la Virgen en un paisaje abierto, mientras en el cielo aparecen el Padre Eterno y la paloma del Espíritu Santo. Las distintas filacterias donde está escrito lo que cada personaje dice hablan de la Creación y la Redención. En las cartelas de la orla están representados cuatro santos, arriba santa Marta y san Pedro mártir, abajo san Félix y santa Potenciana. Los restantes elementos de la orla pueden ser simplemente decorativos, aunque el jilguero y el otro pájaro quizá encierren un sentido simbólico. La facilidad con que el artista integra esos elementos acredita su maestría, mientras que la paleta luminosa que emplea es característica de la pintura del momento. Esta carta ejecutoria también resulta notable en otro aspecto, el de su retrato real. Habiendo sido emitida en 1665, data del comienzo mismo del reinado de Carlos II, que contaba solo tres años cuando heredó el trono. Hasta hace poco tiempo no han empezado los especialistas a estudiar la iconografía oficial del monarca, pero el retrato de este documento es una de sus primeras efigies, importante en ese sentido como muestra de la imagen temprana del nuevo rey. PL

BIBLIOGRAPHY:
HIERSEMANN 1911 Karl W. Hiersemann, Catalogue 397: Spanish Manuscripts, with a Supplement Containing Incunabula, Woodcut-Books, and Rare Impressions of the Sixteenth Century. Formerly the property of d. Antonio Cánovas del Castillo, d. Feliciano Ramírez de Arellano, the Marqués de la Fuensanta del Valle, Baron Kaska, etc. Leipzig: Karl W. Hiersemann, [1911], pp. 134–35, no. 618
PENNEY 1967 Clara L. Penney, An Album of Selected Book Bindings. New York: The Hispanic Society of America, 1967, pl. XXVII
CODDING 1997 Mitchell A. Codding, “Encuadernaciones de cartas ejecutorias de los siglos xvi y xvii en la Hispanic Society of America,” Encuadernación de Arte, 10 (1997), pp. 26–27, no. 14
CODDING (ED.) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 4 April–10 September 2017]. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 193–94, no. 79
CODDING (ED.) 2018 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America [Exh. Cat., Mexico City, Museo del Palacio de Bellas Artes, 29 June–23 September 2018]. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 181–82, no. 79
Accession Number: HC397/618
In Collection(s)