Collections Menu
Christ Presented to the People (Ecce Homo)
Advanced Search
Christ Presented to the People (Ecce Homo)

Christ Presented to the People (Ecce Homo)

Artist: Luis de Morales (Spanish, 1510/11 - 1586)

Date: ca. 1565-1570
Dimensions:
H 75 x W 57 cm (H 29 1/2 x W 22 7/16 in.)
Medium: Oil on panel
Credit Line: Presented by Archer M. Huntington to the Hispanic Society, 1914.
Place Made:Spain
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionLuis de Morales, called El Divino Morales (Cáceres Province?, 1510/11–Alcántara, 1586)
Christ Presented to the People (Ecce Homo), ca. 1565–70
Oil on panel, 75 × 57 cm
New York, The Hispanic Society of America, A79

PROVENANCE: J. Casanova y Hermano, Cádiz [agents?] before 1838; Louis-Philippe, King of France, by 1838–53 (Galerie Espagnole, 1838, no. 140); Louis-Philippe Sale, Christie’s, London, 13 May 1853, no. 252, acquired by “Graves” [i.e., Algernon Graves?], as agent for Thomas Baring; Thomas Baring, London, 1853–73; his nephew, Francis George Baring, 2nd Earl of Northbrook, London, 1873–after 1889 (no. 225); Ehrich Galleries, New York, by 1910; Archer M. Huntington, New York, 1910–14; presented to The Hispanic Society of America, 1914

Morales, called “El Divino Morales” in Spain because of the intense piety of his images, was born in Extremadura in either 1510 or 1511, the region that typically sent conquistadors to the New World. He spent most of his career, from about 1539, in Badajoz, where he found patronage for his devotional images from three reforming bishops: Francisco de Navarra, Cristóbal de Sandoval y Rojas, and (Saint) Juan de Ribera, bishop from 1562 to 1569. Morales’s compositions anticipated the new devotional imagery demanded by the Council of Trent (1545–63), and, with Juan de Juanes (1503–1579) in Valencia, and El Greco (1541–1614) in Toledo, developed the new “Counter-Reformation” iconography that would become standard in Catholic art as the Roman Church pushed back against Protestantism, 1565–1700.

The Gospel of John (19:5) describes the moment when the Roman governor, Pontius Pilate, presents Christ to the people of Jerusalem: “Then came Jesus forth, wearing the crown of thorns, and the purple robe. And Pilate said unto them, ‘Behold the man’” (rendered in Latin as Ecce homo). The image of Ecce Homo appears repeatedly in a variety of forms in Morales’s oeuvre, but only three—the Hispanic Society panel, a similar image in the parish church in Arroyo de la Luz, Extremadura, and a horizontal image in the Museo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid (inv. 613)—have more than one figure. All three show the figures half-length and close up, in keeping with a pietistic tradition made popular by the Devotio Moderna in the Low Countries from the late 14th century, and in Spain soon thereafter. This intimate encounter with the suffering Christ (the “Man of Sorrows”) was what Catholic reformers, such as Morales’s contemporary, Saint Ignatius Loyola, sought as they developed the new Christian piety. Catholic theology also equates the mistreated body of Christ in this image with the Body of Christ miraculously present in Eucharist. MBB

Texto en Español:

Morales, llamado en España «el Divino» por la intensa piedad de sus imágenes, nació en 1510 o 1511 en Extremadura, la región de donde salieron la mayoría de los conquistadores del Nuevo Mundo. Desde aproximadamente 1539 pasó la mayor parte de su carrera en Badajoz, donde encontró patrocinio para sus imágenes devocionales en tres obispos reformistas: Francisco de Navarra, Cristóbal de Sandoval y Rojas y san Juan de Ribera, que ocupó la sede entre 1562 y 1569. Morales se anticipó en sus composiciones a la nueva imaginería piadosa que pedía el Concilio de Trento (1545-1563), y junto con Juan de Juanes (1503-1579) en Valencia y el Greco (1541-1614) en Toledo gestó la iconografía «contrarreformista» que se impuso en el arte católico mientras la Iglesia de Roma repelía los avances del protestantismo, de 1565 a 1700.

El Evangelio de Juan (19, 5) describe el momento en que el gobernador romano Poncio Pilato presenta a Cristo ante el pueblo de Jerusalén: «Jesús salió entonces llevando la corona de espinas y el manto de púrpura. Y Pilato les dijo: “He aquí el hombre”» (en latín: Ecce homo). La imagen del Ecce Homo aparece en la producción de Morales repetidamente y bajo distintas formas, pero solo tres de esas obras muestran más de una figura: la tabla de la Hispanic Society, una imagen similar conservada en la iglesia parroquial de Arroyo de la Luz (Cáceres) y una pintura apaisada que posee el Museo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en Madrid (inv. 613). Las tres presentan medias figuras en primer plano, conforme a una tradición pietista popularizada por la devotio moderna en los Países Bajos desde finales del siglo XIV y en España poco después. Ese encuentro íntimo con el Cristo sufriente (el «Varón de Dolores») era lo que buscaban los reformadores católicos como san Ignacio de Loyola, contemporáneo de Morales, en la renovación de la piedad cristiana. La teología católica también equipara el cuerpo de Cristo, maltratado en esta imagen, con el Cuerpo de Cristo milagrosamente presente en la Eucaristía. MBB

BIBLIOGRAPHY:
GAYA NUÑO 1961 Juan Antonio Gaya Nuño, Luis de Morales. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Ciantíficas, 1961, p. 43, no. 19
BÄCKSBACKA 1962 Ingjald Bäcksbacka, Luis de Morales. Helsinki, Helsingfors: Societas Scientiarum Fennica, Paavo Heinon Kirjapaino, 1962, pp. 94, 95, 301 fig. 60, 358 fig. 147 and 162-63, no. 24
BATICLE AND MARINAS 1981 Jeannine Baticle and Cristina Marinas, La Galerie espagnole de Louis-Philippe au Louvre, 1838–1848. Paris: Réunion des musées nationaux, 1981, p. 107, lot 144
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 222-23, no. 55
TINTEROW, LACAMBRE ET AL. 2003 Gary Tinterow, Geneviève Lacambre et al., Manet/ Velázquez. The French Taste for Spanish Painting [Exh. Cat., New York, The Metropolitan Museum of Art, 4 March–8 June 2003]. New York, New Haven, London: The Metropolitan Museum, Yale University Press, 2003, pp. 431-32, no. 48, citing previous bibliography
RUIZ GÓMEZ ( ED. ) 2015 Leticia Ruiz Gómez, El divino Morales [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 1 October 2015–10 January 2016; Bilbao, Museo de Bellas Artes, 9 February–16 May 2016; Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 16 June–25 September 2016]. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2015, p. 146 (related works, pp. 126-47)
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 181-82, no. 71
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 169-70, no. 71
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 71

Accession Number: A79