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José Martínez Ruiz (Azorín)
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José Martínez Ruiz (Azorín)

José Martínez Ruiz (Azorín)

Artist: Joaquín Sorolla y Bastida (Spanish, 1863 - 1923)

Date: 1917
Dimensions:
Unframed H 120 x W 102 cm (H 47 1/4 x W 40 1/8 in.)
Framed H 134 x W 116 x D 5 cm (H 52 3/4 x W 45 3/4 x D 2 in.)
Medium: Oil on canvas
Credit Line: Museum Department Acquisition, 1926
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionJoaquín Sorolla y Bastida (Valencia, 1863 - Madrid, 1923)
José Martínez Ruiz (Azorin), 1917
Oil on canvas, 120 x 102 cm.
Signed at left: DON JUAN JOSÉ MARTINEZ RUIZ = AZORIN = MCMXVII / J Sorolla B
The Hispanic Society of America, New York, A1936

PROVENANCE: Sorolla estate; acquired by the Hispanic Society, 1926.

José Augusto Martínez Ruíz (1873-1967), who adopted the pen name Azorín, was one of the most distinguished Spanish essayists in the early twentieth century. Born in Monóvar (Alicante) to a middle class family, he studied law first in Valencia, and then in Salamanca, before settling definitively in Madrid in 1896. After an early period in which Azorín espoused anarchism he gradually shifted to the right in his beliefs. In Madrid he wrote for the newspaper, ABC, where he supported the conservative politician, Antonio Maura. Azorín was always an avid reader, which influenced his work and world view. He also studied art carefully, and works by the great Spanish painters shaped his vision of what constituted the essence of Spain, “lo castizo”; his essays evoke a timeless essence in a rich, yet precise, prose. Although Azorín did not invent the term “Generation of 1898,” he was crucial in popularizing it. As an advocate of an artistic renewal and regeneration of Spain, he developed an idealistic and romantic approach. His vision found its clearest expression in “Castilla” (1912), a collection of essays that he dedicated to Aureliano Beruete (1845-1912).

Sorolla depicts Azorín seated in an armchair and looking out while his hands rest on the sides of the chair. Wearing a dark suit and blue striped shirt, the writer looks out impassively with his lips turned down slightly. The subdued tones and stillness of his pose evoke a static quality which Sorolla underscores by describing the background as simply as possible. The painter then enhances the effect of timelessness by putting his signature and the sitter’s name and pen name on a cartouche more appropriate to a Renaissance image. Sorolla’s portrait differs notably from the one which Ignacio Zuloaga (1870-1945) would later paint. Where Sorolla presents a thoughtful, urbane writer, Zuloaga attempted to evoke the spirit of Azorín’s work. In Zuloaga’s canvas, the writer sits at a table and holds a copy of one of his books, while behind him a castle rises in the distance atop an arid hill (1941; colección particular). Although doubtless an accurate depiction of his face, the gaunt, ascetic quality of his features evokes the writer’s prose. Still, in spite of the obvious difference, both artists portray the same abstracted gaze and downturned lips. PL

Texto en Español:

José Augusto Martínez Ruiz (1873-1967), que adoptó el nombre de pluma de Azorín, fue uno de los más distinguidos ensayistas españoles de la primera mitad del siglo XX. Nacido en Monóvar (Alicante) de una familia de clase media, estudió derecho primero en Valencia y después en Salamanca, antes de afincarse definitivamente en Madrid en 1896. Tras una primera etapa de ideas anarquistas, poco a poco fue virando hacia la derecha en sus ideales; en Madrid escribió para el diario ABC, apoyando al político conservador Antonio Maura. Fue siempre un lector empedernido, lo que influyó en su obra y en su visión del mundo. También fue un estudioso atento del arte, y las obras de los grandes pintores españoles configuraron su visión de la esencia de España, “lo castizo”: sus ensayos describen una esencia intemporal, en los terminus de una prosa rica y precisa al mismo tiempo. Aunque Azorín no fue el inventor del marchamo «Generación del 98», fue decisivo para popularizarlo. Propugnó una renovación artística y la regeneración de España, a la vez que cultivaba un enfoque idealista y romántico. La expresión más clara de su visión se encuentra en “Castilla” (1912), una colección de ensayos que dedicó a Aureliano de Beruete (1845-1912).

Sorolla pinta a Azorín sentado, mirando a lo lejos y con las manos apoyadas en los costados del sillón. Viste traje oscuro y camisa a rayas azules, y su gesto es impasible, con las comisuras de los labios levemente descendentes. Los tonos apagados y la quietud de su postura ponen también una nota estática que Sorolla potencia describiendo el fondo con la mayor sencillez posible. Después el pintor realza el efecto de intemporalidad inscribiendo su firma, el nombre del retratado y su nombre de pluma en una cartela que habría sido más propia en una imagen del Renacimiento. El retrato de Sorolla difiere notablemente del que más tarde pintaría Ignacio Zuloaga (1870-1945). Mientras Sorolla presenta a un escritor reflexivo y cultivado, Zuloaga intenta evocar el espíritu de la obra de Azorín, que en su lienzo aparece sentado a una mesa, teniendo en la mano un ejemplar de uno de sus libros, y a sus espaldas, en la lejanía, un castillo subido a lo alto de un cerro seco (1941; colección particular). Aunque sin duda el rostro está plasmado con fidelidad, la delgadez y el ascetismo de las facciones recuerdan las cualidades de su prosa. A pesar de la evidente disimilitud, los dos artistas retratan la misma mirada abstraída y el mismo arco descendente de la boca. PL

BIBLIOGRAPHY:
TRAPIER 1932 Elizabeth du Gué Trapier, Catalogue of Paintings (19th and 20th Centuries) in the Collection of The Hispanic Society of America, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1932, vol. 1, pp. 434-35
PANTORBA 1970 Bernardino de Pantorba, La vida y la obra de Joaquín Sorolla: Estudio biográfico y crítico, 2nd ed. [Madrid]: Extensa, 1970, p. 164, no. 963
MULLER 1972A Priscilla E. Muller, “Sorolla, Zuloaga and the Spanish Generation of ’98,” Apollo, XCV, 122 (April 1972), pp. 314-15
MULLER AND BURKE 2004 Priscilla E. Muller and Marcus B. Burke, Sorolla: The Hispanic Society. New York: The Hispanic Society of America, 2004, pp. 129 and 225-26
DÍEZ AND BARÓN ( EDS. ) 2009 José Luis Díez and Javier Barón (eds.), Joaquín Sorolla 1863–1923 [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 26 May–6 September 2009]. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2009, p. 477
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 4 April–10 September 2017]. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 404-5, no. 210

Accession Number: A1936