Collections Menu
Emilia Pardo Bazán, Condesa de Pardo Bazán
Advanced Search
Emilia Pardo Bazán, Condesa de Pardo Bazán

Emilia Pardo Bazán, Condesa de Pardo Bazán

Artist: Joaquín Sorolla y Bastida (Spanish, 1863 - 1923)

Date: 1913
Dimensions:
Unframed H 110 x W 82 cm (H 43 5/16 x W 32 5/16 in.)
Medium: Oil on canvas
Credit Line: Museum Department Acquisition, 1926.
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionJoaquín Sorolla y Bastida (Valencia, 1863 - Madrid, 1923)
Emilia Pardo Bazán, 1913
Oil on canvas, 110 x 82 cm.
Signed at top: CONDESA PARDO DE BAZAN J Sorolla B 1913
The Hispanic Society of America, New York, A1940

PROVENANCE: Sorolla estate; acquired by the Hispanic Society, 1926.

Novelist, essayist, travel writer, and author of cookbooks, Emilia Pardo Bazán (1851-1921) is one of the most striking literary figures of her time. Born into a Galician family with conservative political leanings, she was married at sixteen to a man of similar beliefs, yet she would eagerly embrace the cultural novelties of the period and actively champion women’s causes. In 1879, she published her first novel “Pascual López,” and six years later, she chose to separate from her husband rather than abandon her literary career. She famously had an affair with Benito Pérez Galdós (1843-1920) in the late 1880s, but while it continued she began a second one with José Lázaro Galdiano (1862-1947), thereby highlighting the double standards of the time. At the same time, she remained proud of her aristocratic connections. She inherited her father’s pontifical title of count (received from the pope) and in 1908 Alfonso XIII named her a count of the realm. Her novels offer a striking image of the Spain of her day in a vein clearly indebted to French naturalism. In her masterpiece “Los pazos de Ulloa” (1886) she describes the decline of a Galician family and estate while also evoking broader questions of heredity and civilization.

When Emilia Pardo Bazán settled comfortably into the chair for this portrait, the sixty-two year old was a well-recognized literary figure. Well dressed in black, albeit simply, she exudes a strong personality. As painted by Sorolla, she stares out with a look that is self-assured, quizzical, and even confrontational. One hand falls over the armrest while the other hand is tucked in against her hip, suggesting a combination of nonchalance and determination completely in keeping with contemporary accounts. Sorolla does not diminish the sitter’s girth but rather imbues it with character so that this portrait must be considered one of the most successful images of Pardo Bazán. His achievement becomes even more notable when one considers the many images that survive in the contemporary press, or even the photograph which Alfonso (1880-1953) took. PL

Texto en Español:

Novelista, ensayista, autora de libros de viajes y de libros de cocina, Emilia Pardo Bazán (1851-1921) es una de las figuras literarias más llamativas de su tiempo. Nacida en una familia gallega de tendencia política conservadora, contrajo matrimonio a los dieciséis años con un hombre de ideas similares, a pesar de lo cual abrazó con entusiasmo las novedades culturales de la época y defendió activamente las causas feministas. En 1879 publicó su primera novela, “Pascual López, y seis años después prefirió separarse de su marido a abandonar la literatura. Es notorio que tuvo una relación sentimental con Benito Pérez Galdós (1843-1920) a finales de la década de 1880, pero no esperó a que terminara para iniciar otra con José Lázaro Galdiano (1862-1947), poniendo de relieve el doble rasero de la época. Al mismo tiempo, nunca dejó de enorgullecerse de sus nexos aristocráticos. Heredó de su padre un título condal recibido del papa, y en 1908 Alfonso XIII se lo ratificó como título del reino. Sus novelas ofrecen una imagen indeleble de la España de su tiempo, desde una óptica claramente endeudada con el naturalismo francés. En su obra maestra “Los pazos de Ulloa” (1886) describe la decadencia de una casa solariega gallega, evocando a la vez cuestiones más amplias sobre la herencia y la civilización.

Cuando la condesa de Pardo Bazán se acomodó en el sillón para posar en este retrato tenía sesenta y dos años y era una figura literaria reconocida. Bien vestida, aunque de negro y con sencillez, irradia una fuerte personalidad. Sorolla le ha pintado una mirada desenvuelta, enigmática y hasta beligerante. Una mano cae sobre el brazo del sillón y la otra está guardada en la cadera, sugiriendo una mezcla de indiferencia y resolución que concuerda totalmente con lo que de ella describían los contemporaneous. El artista no reduce la obesidad de su modelo; lo que hace es darle carácter, y por eso hay que considerer esta una de las imágenes más logradas de Pardo Bazán. El logro de Sorolla es tanto más notable cuando se piensa en las muchas imágenes conservadas de la prensa de la época, e incluso en la fotografía de Alfonso (1880-1953). PL

BIBLIOGRAPHY:
TRAPIER 1932 Elizabeth du Gué Trapier, Catalogue of Paintings (19th and 20th Centuries) in the Collection of The Hispanic Society of America, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1932, vol. 1, pp. 446-47
PANTORBA 1970 Bernardino de Pantorba, La vida y la obra de Joaquín Sorolla: Estudio biográfico y crítico, 2nd ed. [Madrid]: Extensa, 1970, p. 163, no. 955
MULLER 1972A Priscilla E. Muller, “Sorolla, Zuloaga and the Spanish Generation of ’98,” Apollo, XCV, 122 (April 1972), pp. 312-13
MULLER AND BURKE 2004 Priscilla E. Muller and Marcus B. Burke, Sorolla: The Hispanic Society. New York: The Hispanic Society of America, 2004, pp. 132 and 226-27
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 4 April–10 September 2017]. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 396-97, no. 206

Accession Number: A1940