Collections Menu
Portrait of the Artist
Advanced Search
Portrait of the Artist

Portrait of the Artist

Artist: Francisco Domingo Marqués (Spanish, (Valencia 1842 - Madrid 1920))

Date: 1886
Dimensions:
Unframed H 97.4 x W 65 x D 3.6 cm (H 38 3/8 x W 25 9/16 x D 1 7/16 in.)
Medium: Oil on panel
Credit Line: Museum Department Acquisition, 1911.
Place Made:France, Paris
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionFrancisco Domingo Marqués (Valencia, 1842 – Madrid, 1920)
Self-portrait / Autorretrato, 1886
Oil on wood / Óleo sobre tabla, 97.4 x 65 cm
New York, The Hispanic Society of America, A37

PROVENANCE: The artist; acquired for The Hispanic Society of America, 1911.

Looking out from this self-portrait is the eminent painter, Francisco Domingo Marqués. He studied first in his native Valencia and then in Madrid. After completing his training, he received a grant in 1868 to study in Rome for four years. On completing this stay, he returned to Spain where he began a successful career exhibiting and teaching before he moved to Paris in 1875. He would remain there for almost forty years, only returning to Spain at the outbreak of World War One. Although a consummate portraitist, he also created notable genre scenes and history paintings. One of the most celebrated of these is The Last Day of Sagunto (Diputación de Valencia). A great admirer of José de Ribera (1591-1652), Domingo Marqués worked with a muted range of colors and a skillful use of impasto.

Sorolla admired the painter inordinately. As he would later recall: “Domingo was the beacon that lit up my youth not only for my time in Valencia but in all Spain. In him were gathered together all the qualities of the dream artist: a temperament born to paint, his eyes trained for vision, and no one has equaled him in this. He exerts such effect on my soul that today, just as when I saw him the first time, I would fall weeping into his arms.” (Sorolla 1924, cited in Muller 2000, p. 62).

Not surprisingly, Sorolla advised Huntington to visit Domingo Marqués in Paris and acquire this self-portrait and the portrait of the artist’s mother (My Mother / Mi madre,HSA inv. A112). As he wrote to Huntington (October 15, 1911): “if you are in Paris, you should visit the great painter Domingo; don’t let anything keep you from it. There I saw a magnificent portrait of the master himself and another of his mother. I believe both things are important for the Hispanic Museum.” (Muller 2000, p. 62). Huntington obviously agreed since both pictures are today in the Hispanic Society. Looking at this accomplished painting, one can readily envision the sympathetic and inspiring figure Sorolla describes. The canvas not only confirms Sorolla’s enthusiasm but also the astuteness of Huntington’s decision to acquire the work for his museum. PL

Texto en Español:

A este autorretrato se asoma un pintor eminente, Francisco Domingo Marqués. Estudió primero en su Valencia natal y después en Madrid y, completada su formación, recibió en 1868 una beca para estudiar en Roma durante cuatro años. Al término de esa estancia regresó a España, y aquí dio inicio a una carrera de éxito en la pintura y su enseñanza, hasta que en 1875 se trasladó a París. Allí residió durante casi cuarenta años, y solo el estallido de la Primera Guerra Mundial le hizo volver a España. Fue un retratista consumado, pero también realizó notables escenas de género y pinturas de historia; entre estas es una de las más celebradas, Último día de Sagunto (Valencia, Diputación Provincial). Gran admirador de José de Ribera (1591-1652), Domingo Marqués trabajó con paleta sobria y uso hábil del empaste.

Joaquín Sorolla (1863-1923) admiró a Marqués sin medida. Más tarde recordaría: Fue el faro que iluminó la juventud de mi tiempo, no solo en Valencia, sino en toda España. Reunía todas las cualidades del artista soñado: temperamento nacido para pintar, educados los ojos para la visión, pues nadie le igualó en esto, ejerce tal sugestión en mi alma que hoy, como entonces, cuando le vi por primera vez, caería sollozando entre sus brazos (Sorolla y Bastida 1924, p. 16, citado en Muller 2000, p. 62).

No nos sorprende saber que Sorolla aconsejó a Huntington visitar a Domingo en París y adquirir este autorretrato y el retrato de la madre del artista (Mi madre, HSA inv. A112); el 15 de octubre de 1911 le escribía: « Si está usted en París, y le interesa visitar al gran pintor Domingo, no deje de hacerlo. Allí vi un magnífico retrato del maestro, y otro de su madre, creo que ambas cosas son importantes para el Museo Hispanic » (Muller 2000, p. 62). Es evidente que Huntington fue de la misma opinión, ya que ambos cuadros están hoy en la Hispanic Society. Mirando esta lograda pintura es fácil imaginarse al personaje cálido e inspirador que describe Sorolla. La tabla valida no solo el entusiasmo de este, sino también el acierto de la decisión de Huntington de adquirirla para su museo. PL

BIBLIOGRAPHY:
TRAPIER 1932 Elizabeth du Gué Trapier, Catalogue of Paintings (19th and 20th Centuries) in the Collection of The Hispanic Society of America, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1932, vol. 1, pp. 160-61
MULLER 2000 Priscilla E. Muller, De Goya a Zuloaga. La pintura española de los siglos XIX y XX en The Hispanic Society of America, [Exhibition Catalogue, Madrid, Sala de Exposiciones BBVA, de octubre a diciembre de 2000; Bilbao, Sala de Exposiciones BBVA, de diciembre de 2000 a febrero de 2001; Sevilla, Hospital de los Venerables, de marzo a mayo de 2001]. [Madrid ]: BBVA, 2000, p. 62 (not ill.)
CODDING (ED.) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 378-80, no. 197

Accession Number: A37