Collections Menu
Cathedral and Gate of Santa María, Burgos
Advanced Search
Cathedral and Gate of Santa María, Burgos

Cathedral and Gate of Santa María, Burgos

Artist: Joaquín Sorolla y Bastida (Spanish, 1863 - 1923)

Date: 1910
Dimensions:
Unframed H 104 x W 81.5 cm (H 40 15/16 x W 32 1/16 in.)
Framed H 118.3 x W 96.4 x D 5 cm (H 46 9/16 x 37 15/16 x D 2 in.)
Medium: Oil on canvas
Credit Line: Museum Department Acquisition, 1911.
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionJoaquín Sorolla y Bastida (Valencia, Spain 1863 – 1923 Madrid, Spain)
Cathedral and Gate of Santa María, Burgos / La catedral y la Puerta de Sta. María, Burgos, 1910
Oil on canvas / Óleo sobre lienzo, 104 x 81.5 cm
Signed and dated, lower right / Firmado y fechado abajo a la derecha: “J Sorolla 1910”
The Hispanic Society of America, New York, A276

PROVENANCE: Joaquín Sorolla y Bastida; acquired by the Hispanic Society, 1911.

On 28 March 1910, Sorolla had gone to Burgos to paint in the Cartuja convent and the cathedral. On the next day, a sudden snowfall draped the city in white. Sorolla hurriedly set up his easel in the snowy streets – photographs show him dressed in an overcoat at several locations in the city, hastening to capture the picturesque effects of the snow on the medieval buildings (Pons-Sorolla 2001, p. 352). In all, he made six rapid images in an almost fully Impressionist mode, with the geometrical, massive forms of the city dissolved by the “petits sensations” of the snowfall.

The present work was exhibited in Sorolla’s 1911 American touring exhibition and was acquired that year by the Hispanic Society. While the overall effect seems monochrome, in fact the composition, like all of Sorolla’s work, is a carefully orchestrated symphony of colors, with delicate purples, blues, and light ochre yellows set off against the foggy gray of the sky and the patches of white snow. MBB

Texto en Español:

El 28 de marzo de 1910 Sorolla había ido a Burgos para pintar en la Cartuja de Miraflores y en la Catedral. Al día siguiente una súbita nevada cubrió la ciudad de blanco. En seguida Sorolla instaló su caballete en las calles nevadas: hay fotografías que le muestran enfundado en un abrigo en distintos puntos de la ciudad, apresurándose a captar los pintorescos efectos de la nieve en los edificios medievales (Pons-Sorolla 2001, p. 352). Hizo en total seis imágenes rápidas, casi impresionistas, de los volúmenes geométricos y masivos de la ciudad disueltos por las “petites sensations” de la nevada.

La obra presente figuró en su exposición itinerante de 1911 por los Estados Unidos y fue adquirida en ese año por la Hispanic Society. Aunque el efecto del conjunto parezca monocromo, lo cierto es que la composición, como siempre en Sorolla, es una sinfonía de colores cuidadosamente orquestada, con morados delicados, azules y ocres claros enfrentados al gris brumoso del cielo y a los segmentos de nieve blanca. MBB

BIBLIOGRAPHY:
PANTORBA 1970 Bernardino de Pantorba, La vida y la obra de Joaquín Sorolla: Estudio biográfico y crítico, 2nd ed. [Madrid]: Extensa, 1970, p. 163, no. 944
PONS-SOROLLA 2001 Blanca Pons-Sorolla, Joaquín Sorolla: vida y obra. [Madrid]: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2001, pp. 352-55, fig. 217
MULLER AND BURKE 2004 Priscilla E. Muller and Marcus B. Burke, Sorolla: The Hispanic Society. New York: The Hispanic Society of America, 2004, pp. 149 and 230-31, no. 130
PONS- SOROLLA AND ROGLÁN (EDS.) 2013 Blanca Pons-Sorolla and Mark A. Roglán (eds.), Sorolla and America [Exh. Cat., Dallas, Meadows Museum, Southern Methodist University, 13 December 2013–19 April 2014; San Diego, The San Diego Museum of Art, 30 May–26 August 2014]. Dallas: Madrid: Meadows Museum, El Viso, 2013, p. 314, no. 198
CODDING (ED.) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 354, no. 181

Accession Number: A276