Collections Menu
The Path in the Orange Grove, Alcira
Advanced Search
The Path in the Orange Grove, Alcira

The Path in the Orange Grove, Alcira

Artist: Joaquín Sorolla y Bastida (Spanish, 1863 - 1923)

Date: 1903
Dimensions:
Unframed H 65 x W 97.4 cm (H 25 3/16 x W 38 5/16 in.)
Framed H 80 x 114 cm (H 31.5 x 44 3/4 in.)
Medium: Oil on canvas
Credit Line: Museum Department Acquisition, 1909.
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionJoaquín Sorolla y Bastida (Valencia, Spain, 1863 – 1923 Madrid, Spain)
The Path in the Orange Grove, Alcira / Calle de naranjos, Alcira, 1903
Oil on canvas / Óleo sobre lienzo, 65 x 97.4 cm
Signed, lower right / Firmado abajo a la derecha: “J Sorolla Bastida 1903”
New York, The Hispanic Society of America, A302

PROVENANCE: Joaquín Sorolla y Bastida; acquired by the Hispanic Society, 1909.

This canvas is related to a larger genre scene of 1903, Entre naranjos, now at Havana, Cuba (National Gallery), which shows adult figures in traditional Valencian costume flirting and playing in the same landscape. The Havana work was commissioned by a Dr. Semprun of Buenos Aires. The Hispanic Society composition also functions as a stand-alone work, in some ways more interesting because of the absence of figures, which allows the viewer to focus on the details of the intimate landscape and perhaps insert him-or herself into what must have been a very pleasant ambience.

On a visit to the Hispanic Society in 1918, the Mexican poet Carlos Pellicer (1897-1977) was so inspired by Sorolla’s The Path in the Orange Grove, Alcira that he was inspired to capture his impressions of the painting in verse in “Landscape by Joaquín Sorolla”:

The orange grove under the noonday sun.
The shadow runs faint with purple under the branches.
Oranges in matte and flaming golds
Offer the sweetness of their simple enjoyment.
If any of the breezes were to slip his touch,
The fruits would let go of the weave,
Hanging as they are on the verge of falling down like seeds.
The enchanted orange grove at noon!
There is a trail of red earth in the orchard,
And in the midst of it, dressed in white, an empty table.
The sunlight plays on the linen. Someone has left, or will come.
There are a hundred greens in the trees and a hundred golds in the fruits.
Light speaks in many hues of the happy treasures
Of the orange grove, given to slake our thirst.
(Pellicer 1996, vol. III, pp. 385-386; Marcus Burke, transl.)

The phrase, “a hundred greens in the trees” is both a beautiful and a perceptive description of Sorolla’s methods of composition, which were indeed based on an intense use of subtle color variation for producing depth and texture, as well as to give the illusion of the play of light. In this sense, paintings like Path in the Orange Grove, Alcira, partake of the Impressionist techniques found in the works of Sorolla’s mentor, Aureliano de Beruete (1845-1912), and the members of the movement in France. MBB

Texto en Español:

Este lienzo guarda relación con una escena de género más grande de 1903, Entre naranjos (ahora conservada en La Habana, Museo Nacional de Bellas Artes), que muestra a valencianos con el traje tradicional coqueteando y haciendo música en el mismo paisaje. El cuadro de La Habana fue pintado por encargo del doctor José R. Semprún de Buenos Aires. La composición de la Hispanic Society es también una obra suelta, en algunos aspectos más interesante por la ausencia de figuras, que permite que el espectador se centre en los detalles del paisaje íntimo y tal vez se imagine a sí mismo en un entorno que tuvo que ser muy agradable.

En una visita a la Hispanic Society en 1918, el poeta mexicano Carlos Pellicer (1897-1977 ) se sintió inspirado por la Calle de naranjos, Alcira de Sorolla a anotar sus impresiones sobre la pintura en un poema, «Paisaje de Joaquín Sorolla»:

El jardín de naranjos bajo el sol de las doce.
La sombra corre tenues morados bajo ramas.
Naranjas de oros mate y de oros sobre llamas
ofrecen la dulzura de su sencillo goce.
Si alguna de las brisas deslizara su roce,
ya estarían los frutos desasidos de tramas.
Tal se cuelgan a punto de descolgarse a granas.
¡El jardín de naranjas encantado a las doce!
De tierra enrojecida sendero hay en la huerta,
y en él, vestida de blanco, una mesa desierta.
Juega el sol en el lino. Alguien se fue o vendrá.
Hay cien verdes en los árboles y hay en frutos cien oros.
La luz dice en matices los felices tesoros
del jardín de naranjas que a la sed se dará.
(Pellicer 1996, vol. III, pp. 385-386.)

Decir que hay cien verdes en los árboles es dar una descripción hermosa y perceptiva de los métodos de composición de Sorolla, que, en efecto, se basaban en un uso intenso de la variación sutil de color para obtener profundidad y textura, aparte de para producir la ilusión del juego de la luz. En este sentido, pinturas como Calle de naranjos, Alcira participan de las técnicas impresionistas que se encuentran en las obras de Aureliano de Beruete (1845-1912), mentor de Sorolla, y de los miembros del movimiento en Francia. MBB

BIBLIOGRAPHY:
WILLIAMS 1908 Williams, Leonard, Catalogue of the Exhibition of Paintings by Señor Sorolla y Bastida at The Grafton Galleries, with nearly 100 reproductions in Black and White and a Biographical and Critical Essay on Sorolla´s Art, London: The Grafton Galleries, 1908, p. 83
WILLIAMS 1909 Williams, Leonard, Catalogue of paintings by Joaquin Sorolla y Bastida, exhibited... Feb. 8 to March 8, 1909, New York: The Hispanic Society of America, 1909, p. 148
EIGHT ESSAYS 1909 Eight Essays on Joaquín Sorolla y Bastida, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1909 (Facs. ed., 3 vols., ed. by Asociación de Amigos de The Hispanic Society of America. Oviedo: Nobel, 2009), vol. 2, pp. 298-299, fig. 305
ENCICLOPEDIA UNIVERSAL 1926 Enciclopedia Universal, 1926, vol. 4, pp. 276-277
TRAPIER 1932 Trapier, Elizabeth du Gué. Catalogue of Paintings (19th and 20th Centuries) in the Collection of The Hispanic Society Of America, New York: The Hispanic Society of America,1932, vol. 1
PANTORBA 1970 Pantorba, Bernardino de. 1970. La Vida y la obra de Joaquín Sorolla: Estudio biográfico y crítico (Second, revised and enlarged edition), [Madrid]: Extensa, 1970, p. 162
PELLICER 1996 Carlos Pellicer, Poesía completa, ed. por Luis Mario Schneider y Carlos Pellicer López, 3 vols. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Conaculta, El Equilibrista, 1996, vol. 3, pp. 385-386
SOROLLA Y LA HISPANIC SOCIETY 1998 Sorolla y La Hispanic Society: Una visión de la España de entre siglos [Exh. Cat., Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 4 November 1998 – 17 January 1999]. Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza, 1998, pp. 78 and 130
MULLER AND BURKE 2004 Priscilla E. Muller and Marcus B. Burke, Sorolla: The Hispanic Society. New York: The Hispanic Society of America, 2004, pp. 146 and 233, no. 127
MULLER 2007 Priscilla E. Muller, Marcus B. Burke (ed.), and Lisa A. Banner, Luz de España: Colección de la Hispanic Society of America, Exhibition Catalogue, Mexico City, Museo Nacional de Arte (MUNAL), 5 September – 2 December 2007]. New York: The Hispanic Society of America, and Mexico City: Museo Nacional de Arte, INBA, 2007, pp. 126-127, no. 51
PONS-SOROLLA AND ROGLÁN ( EDS. ) 2013 Blanca Pons-Sorolla and Mark A. Roglán (eds.), Sorolla and America [Exh. Cat., Dallas, Meadows Museum, Southern Methodist University, 13 December 2013–19 April 2014; San Diego, The San Diego Museum of Art, 30 May–26 August 2014]. Dallas: Madrid: Meadows Museum, El Viso, 2013, p. 310, no. 150
PONS-SOROLLA AND LÓPEZ FERNÁNDEZ ( EDS. ) 2016 Blanca Pons-Sorolla and María López Fernández (eds.), Sorolla en París [Exh. cat., Munich, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, 4 March – 3 July 2016; Giverny, Musée des Impressionnismes, 14 July – 6 November 2016; Madrid, Museo Sorolla, 24 November 2016 – 19 March 2017]. Madrid, Munich, Giverny: Museo Sorolla, El Viso, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, Musées des Impressionnismes, 2016, pp. 161-62 and 239, no. 42
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 345-46, no. 176

Accession Number: A302