Collections Menu
Circular Medallion with Head of Medusa
Advanced Search
Circular Medallion with Head of Medusa

Circular Medallion with Head of Medusa

Date: ca. 175-225 CE
Dimensions:
H 58.2 x W 57.5 cm (H 22 7/8 x W 22 5/8 in.)
Medium: Mosaic
Credit Line: Acquired by Archer M. Huntington for the Hispanic Society, 1905.
Place Found / Excavated:Spain, Alcolea del Río, Seville
Period: Roman
Culture: Imperial Rome
Not on View
DescriptionHead of Medusa
Roman
Canania, Alcolea del Río, Carmona, Seville, ca. AD 175–225
Mosaic, 58.2 × 57.5 × 4.9 cm
New York, The Hispanic Society of America, U1.1

PROVENANCE: Excavated by George Edward Bonsor at Alcolea del Río, Seville, ca. 1901; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1905

In this fragment of a Roman mosaic from Alcolea del Río (Carmona, Seville), Medusa’s head is represented among a background of white tiles, bordered by a circle of black tiles. The mosaic is encircled by white tiles, finished with a series of white and black tiles forming a wolf’s-tooth pattern. The design of the head makes use of tiles in black, ochre, green, blue, white, and blue again for the irises of the eyes.

This dramatic medallion with the head of Medusa was the center of a mosaic that was found in the Roman city of Canania, now Alcolea del Río, some 18 kilometers to the north of Carmona (Seville). According to George Bonsor, who excavated it around 1901, the corners of the floor mosaic displayed four Tritons, each with the upper half of a human and the lower half of a fish, three of which are preserved in the Hispanic Society. The motif of the head of Medusa appears frequently in other mosaics from Spain, including those from Carmona, Córdoba, Mérida, and Tarragona, which is perhaps the most famous (Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, inv. MNAT 2921).

The mosaic is impressive for its vivid rendering of this character from Greek mythology. Medusa was one of the three Gorgons, who had serpents for hair, and eyes that turned whoever looked into them to stone. Even after being decapitated by Perseus with the help of the goddess Athena and a mirror, her head retained its fearsome power. Thus, the apotropaic quality of Medusa’s head led to its being used as a protective talisman. Although the exact context of this mosaic is not known, other examples found in Spain on the floor surfaces of the domus and villae from the Roman Empire suggest that this type of image was generally placed in the entranceway of the house in order to keep out evil spirits that could bring tragedy, illness, or any other sort of evil to its inhabitants. Accordingly, the image in the central circle of the mosaic was to deter, with its protective powers, all those of ill intent who would try to pass into the interior of the house. CdA

Texto en Español:

Fragmento de un mosaico en el que se representa la cabeza de Medusa dentro de un campo de teselas blancas limitado por un círculo de teselas negras. A este le sigue otro círculo de teselas blancas rematadas por una serie de teselas blancas y negras que forman una sucesión de dientes de lobo. En el diseño de la cabeza se ha utilizado una mezcla de teselas de colores negro, ocre, verde, azul y blanco y otra vez azul para el iris de los ojos.

Este dramático medallón de la cabeza de Medusa era el centro de un mosaico aparecido en la ciudad romana de Canania, la actual Alcolea del Río, a unos dieciocho kilómetros al norte de Carmona (Sevilla). Según Jorge Bonsor, que lo excavó hacia 1901, las esquinas de este pavimento de mosaico estaban ocupadas por cuatro tritones, representados con torso humano y cola de pez, tres de los cuales se conservan en la Hispanic Society. El motivo de la cabeza de Medusa aparece con frecuencia en otros mosaicos españoles, entre ellos los de Carmona, Córdoba o Mérida, y en el de Tarragona, quizá el más famoso (Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, inv. MNAT 2921).

Este mosaico impresiona por la vívida plasmación de este personaje de la mitología griega. Medusa era una de las tres gorgonas que tenía serpientes por cabellos y ojos que petrificaban a quien los miraba. Aun después de haber sido decapitada por Perseo con ayuda de la diosa Atenea y de un espejo, su cabeza conservaba sus temibles poderes. Por eso, las representaciones de la cabeza de Medusa y su valor apotropaico servían como talismanes protectores. Aunque se desconoce dónde estaba ubicado este mosaico, otros ejemplares encontrados en pavimentos procedentes de España de domus y villae en el Imperio romano sugieren que este tipo de imágenes solía situarse a la entrada de las casas para evitar que penetraran en ella los malos espíritus que podían causar tragedias, enfermedades o cualquier mal a sus habitantes. Por eso la disposición de esta imagen en el círculo central del mosaico: para disuadir, gracias a su protección, a quienes pretendieran pasar al interior de la casa con malas intenciones. CdA

BIBLIOGRAPHY:
HISPANIC SOCIETY OF AMERICA 1938 The Hispanic Society of America Handbook: Museum and Library Collections. New York: The Hispanic Society of America, 1938, p. 106
HISPANIC SOCIETY OF AMERICA 1954 History of the Hispanic Society of America: Museum and Library, 1904-1954. New York: The Hispanic Society of America, 1954, pp. 81-82
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 120-21, no. 11
NEIRA JIMÉNEZ 2010 María Luz Neira Jiménez, "Mitologías acuáticas,"in Pilar León (coord.), Arte romano de la Bética: Mosaico. Pintura. Manufacturas. Seville: Fundación Focus-Abengoa, 2009, pp. 108-9, fig. 130
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 97-98, no. 15
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 85-86, no. 15
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 15

Accession Number: U1.1