Collections Menu
Lock and hasp for trunk (imitating leatherwork)
Advanced Search
Lock and hasp for trunk (imitating leatherwork)

Lock and hasp for trunk (imitating leatherwork)

Date: 1600-1699
Dimensions:
H 38.8 x W 36.4 cm (H 15 1/4 x W 14 5/16 in.)
Medium: Wrought iron
Credit Line: Acquired by Archer M. Huntington for the Hispanic Society of America, 1906.
Place Made:Spain
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionChest Lock
17th century
Iron, 38.5 × 37.5 × 8.2 cm
New York, The Hispanic Society of America, R114

PROVENANCE: Lionel Harris, The Spanish Art Gallery, London, 1906; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1906

One of the most complex ironwork objects in the Society’s collection, this lock and hasp set was intended to lock a chest. The raised lock with its attached concave plate exploding out at the corners matches the hasp’s triangular form with curvilinear sides dropping below a rectangular band under an axle meant to be held by clinch rings just before the right angle turns at the end. Seven ebullient rosettes, four covering cotter pins attaching the lock and three providing decoration on the hasp, including a large central rosette, add three-dimensionality. The curvilinear forms and solid rosettes suggest Baroque design values. The central part of the axle, where it is soldered to the top edge of the hasp, bears a criss-cross chiseled pattern. A salamander, with its mouth open and tongue exposed, sits at the end of the hasp.

The governing metaphor of the design of the lock set is stamped and pierced leather, whether in the floral pattern on the flat fields of the lock and hasp, the punchwork scalloped border of the latter, or the radially dynamic piercework and chiseled lines of the plate around the lock. In fact, the lock set could have been used on either a wooden or a leather trunk, but it would have provided a wonderful sense of harmony with stamped leather. The raised lock also suggests a potential application to a leather trunk, since the upper cover is often thicker than the lower face of the trunk. In the event, the hasp has been bent with two right-angle turns, so it must have been put on a trunk, whatever the material, with the top cover flush. MB

Texto en Español:

Uno de los objetos de hierro más complejos de la colección de la Hispanic Society, esta cerradura y cerrojo tenía como finalidad cerrar un cofre. A la cerradura elevada, montada sobre una placa de bordes cóncavos, se adapta el extremo inferior del cerrojo, una pieza en forma triangular, con sus lados curvos unidos a una banda rectangular en la parte superior, sobre la que se dispone un eje longitudinal de sujeción al cofre mediante remaches o abrazaderas que lo ceñirían junto a sus remates en ángulo recto. Sobre el conjunto aparecen siete rosetas, cuatro en la cerradura, cubriendo los clavos unidos a la placa, y tres más que decoran el cerrojo, incluyendo una mayor en el centro, las cuales aportan tridimensionalidad. Tanto las formas curvas como las sólidas rosetas sugieren valores decorativos propios del barroco. La parte central del eje superior, al que se une el cerrojo, está decorada con una retícula cincelada de líneas cruzadas. Sobre el remate inferior del cerrojo descansa una salamandra.

La metáfora que rige el diseño de esta pieza es el cuero estampado y calado, ya sea en el dibujo floral de los campos planos de la cerradura y el cerrojo, el festón punzonado de este o el dinámico calado radial y las líneas cinceladas de la placa que rodea la cerradura. En realidad, este cierre podría haber servido para un cofre de madera o un baúl de cuero, pero habría producido una maravillosa sensación de armonía sobre cuero estampado. La cerradura elevada también sugiere una posible aplicación a un baúl de cuero, ya que en ellos la tapa suele ser más gruesa que el frente inferior. Lo cierto es que el cerrojo fue doblado por dos veces en ángulo recto, de modo que el receptáculo donde se montó, fuera cual fuese su material, tenía que tener la tapa plana. MB

BIBLIOGRAPHY:
BYNE AND STAPLEY 1915 Arthur Byne and Mildred Stapley, Spanish Ironwork. New York: The Hispanic Society of America, 1915, pp. 58-59, fig. 76
ARTÍÑANO Y GALDÁCANO 1919 Pedro Miguel Artíñano y Galdácano, Exposición de hierros antiguos españoles. Madrid: Sociedad Española de Amigos de Arte, 1919, pp. 143-48, nos. 455-61, especially 457 and 460
DURAND 1938 Anne Sawyer Durand, “Ironwork,” in The Hispanic Society of America Handbook: Museum and Library Collections. New York: The Hispanic Society of America, 1938, pp. 235-36
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 256-57, no. 72
MARTÍNEZ- DÁVILA ET AL. ( EDS. ) 2016 Roger L. Martínez-Dávila, Josef Díaz, and Ron D. Hart (eds.), Fractured Faiths: Spanish Judaism, the Inquisition, and New World Identities. Albuquerque: Fresco Books, 2016, p. 135, no. 25
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 155-56, no. 53
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 143-44, no. 53
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 53

Accession Number: R114