Collections Menu
Belt Buckle
Advanced Search
Belt Buckle

Belt Buckle

Date: 500 - 599 CE
Dimensions:
L 14.5 x W 7.4 cm (L 5 11/16 x W 2 15/16 in.)
Medium: Bronze and garnets
Credit Line: Museum Department Acquisition, 2002.
Place Found / Excavated:Spain
Period: Medieval
Culture: Visigothic
Not on View
DescriptionBelt Buckle and Plaque
Visigothic Spain, 550–580
Copper alloy with garnets, green glass, gold foil, cuttlefish bone, with textile and leather remnants, 7.3 × 14.3 × 2.6 cm
New York, The Hispanic Society of America, LR2124

PROVENANCE: Axel Guttmann, Berlin, to 2001; Christie’s, South Kensington, London, 6 November 2002, lot 109; acquired by The Hispanic Society of America, 2002

The Visigoths moved into northern Spain at the end of the 5th century, and with the collapse of Roman control over the Iberian Peninsula, they established a Visigothic Kingdom that ruled most of Spain from their capital at Toledo until they were conquered by the Muslims in 711. Bronze or copper alloy belt buckles embellished with semiprecious stones or colored glass set in cloisons, or compartments, over gold foil, were status symbols for Visigothic women. In this exceptional example, the buckle’s plaque consists of rectangular and leaf-shaped cloisons set with cut and polished garnets, combined with four opposing leaf or heart-shaped motifs in green glass centered on the edges, and four triangles of cuttlefish bone near the corners on the short edges.

At the center of the plaque is a small oval of cuttlefish bone with a smaller circle of green glass set in the center. The red, green, and white coloring of the belt buckle is characteristic of the polychrome style of Visigothic art.

The materials and overall design of the Hispanic Society’s belt buckle are similar to another Visigothic belt buckle in The Metropolitan Museum of Art in New York (inv. 1988.305a,b). That buckle is dated by Katherine Reynolds Brown (1993, pl. 8, pp. 13, 36–37) to the second half of the 6th century. CdA

Texto en Español:

Los broches de cinturón de bronce, incrustados con láminas de piedras semipreciosas y vidrio de colores sobre pan de oro, fueron símbolos de estatus de las mujeres visigodas. En este ejemplo excepcional la placa del broche está tabicada en pequeños alveolos hasta formar una redecilla en la que se han incrustado granates interrumpidos por dos motivos vegetales en el centro de los lados más largos y por dos corazones enfrentados en los más cortos. El centro de la placa se resaltó mediante un óvalo en cuyo interior se inscribe otro relleno de hueso, unidos por cuatro resaltes esféricos de bronce. El centro de la placa está decorado con un pequeño círculo en el que se incrustó un vidrio verde. El color rojo, verde y blanco del cinturón es característico del estilo polícromo en el arte visigodo.

El pasador de la hebilla es ovalado y de sección romboidal, mientras que la aguja tiene la sección semicircular. De uno de los lados cortos de la placa sale un enganche doble donde se engarza la hebilla. A la placa se adhiere una lámina, también de bronce, a la que se une el enganche. Esta está reforzada en los extremos, si bien solo se conserva un tramo, y está unida a la placa por cuatro remaches situados en cada ángulo de la misma. Durante el proceso de su restauración, se han observado restos de tejido y de cuero en la hebilla.

Los materiales con los que está hecho este broche, que se han enumerado más arriba, coinciden con los de un broche de cinturón visigodo del Metropolitan Museum of Art de Nueva York (inv. 1988.305a,b). Este lo fecha Katherine Reynolds Brown (1993) en la segunda mitad del siglo VI. El diseño de las particiones de los tabiques, enmarcando un motivo central circular, se puede comparar con la pieza del Metropolitan Museum, así como con otra hebilla que pertenecía a la galería Ariadne en Nueva York, a la que también se refiere Brown. CdA

BIBLIOGRAPHY:
CHRISTIE'S 2002 The Art of Warfare: The Axel Guttmann Collection Part I. sale 9482, 6 November 2002. London: Christie's, 2002, p. 132, no. 109
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 99, no. 16
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, p. 87, no. 16
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 16

Accession Number: LR2124