Collections Menu
Portable writing desk
Advanced Search
Portable writing desk

Portable writing desk

Date: ca. 1684
Dimensions:
H 19 x W 36 x D 30.5 cm (H 7 1/2 x W 14 3/16 x D 12 in.)
Medium: Barniz de Pasto lacquer on wood with silver leaf, modern yellow metal hardware
Credit Line: Museum Department Purchase, 2001.
Place Made:Colombia, Pasto
Period: Spanish Colonial
Culture: Latin American (Colombia)
Not on View
DescriptionPortable writing desk
Pasto, Colombia, ca. 1684
Barniz de Pasto lacquer on wood, 19 × 36 × 30.5 cm
New York, The Hispanic Society of America, LS2000

PROVENANCE: Gabriel Bernaldo de Quirós y Mazo de la Vega, First Marquis of Monreal, ca. 1684–85; Alcalá Subastas, 10–11 May 2000; Caylus, Madrid, 2000; acquired by The Hispanic Society of America, 2001

During the viceregal period barniz de Pasto was employed in the decoration of a wide variety of secular and religious wooden objects, including fall-front desks, chests, domed coffers, bookstands, picture frames, gourd vases, trays, bowls, plates, nesting beakers, and cups. Works from the last half of the 17th century into the 18th century exhibit an eclectic mix of motifs drawn from European, American, and Asian sources: the squirrel-and-grapevine motif common to 16th-century Chinese and Japanese decorative painting, as well as 17th-century lacquers from the Ryukyu Islands (Okinawa); peonies and carnations from Chinese porcelains and textiles; parrots, monkeys, jaguars, bears, armadillos, palm trees, passion flowers, and fruits native to Colombia; as well as the double-headed eagle of the Habsburgs, horses, lions, griffins, pelicans, and baskets of fruit borrowed from European heraldry, mythology, and still-life paintings.

All of these influences can be found on the portable writing desk of ca. 1684, commissioned by the bishop of Popayán, Cristóbal Bernardo de Quirós (1618-1684), as a gift for his brother, Gabriel Bernardo de Quirós, secretary to Charles II, who was granted the title of Marqués de Monreal on 27 December 1683. The exterior of this writing desk exemplifies the fusion of Asian and indigenous motifs, where the squirrel-and-grapevine motif has been reinterpreted with a local monkey-and-passion-flower-vine motif. Even the form of the writing desk, with its subtly curved edges and slightly elevated fall-front, more closely resembles 17th-century Nanban lacquer cabinets from Japan than traditional Spanish models. The synthesis of these diverse artistic and cultural traditions is most notable on the resplendent interior of the lid, which displays the coat of arms of the Quirós family over a basket filled with tropical fruits, flanked by parrots, all set against a rich background of carnations, vines, leaves, and agraz berries. MAC

Texto en Español:

Durante el periodo virreinal, el barniz de Pasto se empleó en la decoración de una amplia panoplia de objetos de madera, seculares y religiosos, tales como escritorios, baúles, cofres, librerías, marcos, calabazas, bandejas, cuencos, platos, portavasos y copas. Las obras elaboradas desde la segunda mitad del siglo XVII hasta el siglo XVIII ostentan una ecléctica mezcolanza de motivos inspirados en fuentes europeas, americanas y asiáticas: el motivo de la ardilla en parra, común en la pintura decorativa china y japonesa del siglo XVI, así como las lacas del siglo XVII de las islas Ryukyu (Okinawa); peonías y claveles de las porcelanas y tejidos chinos; loros, monos, jaguares, osos, armadillos, palmeras, pasifloras y frutas originarias de Colombia; junto con el águila bicéfala de los Austrias, caballos, leones, grifos, pelícanos y cestas de fruta tomadas de la heráldica, la mitología y los bodegones de Europa.

Todos estos vectores de influencia son visibles en el escritorio portátil de hacia 1684, encargado por Cristóbal Bernardo de Quirós (1618-1684), obispo de Popayán, como regalo para su hermano Gabriel Bernardo de Quirós, secretario de Carlos II, que fue creado marqués de Monreal el 27 de diciembre de 1683. El exterior de este escritorio ejemplifica la fusión de motivos asiáticos e indígenas, con una reinterpretación del motivo de la ardilla y parra en forma ahora de simio local y pasiflora. Incluso la forma del escritorio, con sus aristas levemente curvadas y la cubierta ligeramente elevada, recuerda más a las lacas japonesas nambán del siglo XVII que a los modelos españoles tradicionales. El acrisolamiento de estas distintas tradiciones artísticas y culturales es más notable en el resplandeciente dorso de la tapa, que muestra el escudo de armas de la familia Quirós sobre una cesta de frutas tropicales flanqueada por loros, y todo ello sobre un vivo fondo de claveles, parras, hojas y bayas de agraz. MAC

BIBLIOGRAPHY:
ALCALÁ SUBASTAS 2000 Alcalá Subastas, Pintura antigua y de los siglos xix y xx, joyas, porcelana, cerámica, muebles, plata y otros objetos de arte. Subasta 10–11 de mayo de 2000. Madrid: Alcalá Subastas, 2000, pp. 182-83, no. 454, back cover
CODDING ET AL. 2004 Mitchell A. Codding, Marcus B. Burke, Patrick Lenaghan, and John O’Neill, The Hispanic Society of America: A Centennial Celebration. New York: The Hispanic Society of America, 2004, p. 61, pl. 25
RISHEL AND STRATTON-PRUITT ( EDS. ) 2006–07 Joseph J. Rishel and Suzanne L. Stratton-Pruitt (eds.), The Arts in Latin America, 1492–1820 = Revelaciones. Las Artes en América Latina 1492–1820 [Exh. Cat., Philadelphia, Philadelphia Museum of Art, 20 September–31 December 2006; Mexico City, Antiguo Colegio de San Ildefonso, 3 February–6 May 2007; Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, 10 June–3 September 2007]. Philadelphia, New Haven: Philadelphia Museum of Art, Yale University Press, 2006; Mexico City: Fondo de Cultura Económica, 2007, p. 109, fig. I-8, p. 131, I-22
TRUSTED 2007 Marjorie Trusted, The Arts of Spain: Iberia and Latin America 1450–1700. London: Victoria & Albert, 2007, pp. 166-67, fig. 135
CARR ( ED. ) 2015 Dennis Carr (ed.), Made in the Americas: The New World Discovers Asia. Boston: Museum of Fine Arts Publications, 2015, pp. 74, 80, figs. 48-49
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 284-84, no. 138, back cover
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 294-95, no. 153
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 144

Accession Number: LS2000