Collections Menu
Batea with "los galgos (greyhounds)" decoration
Advanced Search
Batea with "los galgos (greyhounds)" decoration

Batea with "los galgos (greyhounds)" decoration

Artist: "Los Galgos" Workshop

Date: Late 18th century
Dimensions:
H 11.5 x Diameter 86 cm (H 4 1/2 x Diameter 33 7/8 in.)
Medium: Wood, Mexican lacquer, polychromy, gilding
Credit Line: Museum Department Purchase, 2003.
Place Made:Mexico, Michoacán, Pátzcuaro
Period: Spanish Colonial
Culture: Latin American (Mexico)
Not on View
Description“Los Galgos” workshop
Batea
Pátzcuaro, Mexico, late 18th century
Mexican lacquer on wood, 11.5 × 86 cm
New York, The Hispanic Society of America, LS2135

PROVENANCE: José Antonio Cámara, Anticuario, Madrid, 2003; acquired by The Hispanic Society of America, 2003

The production of lacquerware already was thriving in Pátzcuaro when the Spanish friar Francisco de Ajofrín visited the province in 1766. Ajofrín noted in his diary that there was a celebrated painter of noble Indian lineage in Pátzcuaro, José Manuel de la Cerda, “que ha perfeccionado mucho esta facultad, que excede en primor y lustre a los maques de la China” (“who has perfected greatly this skill, exceeding in delicacy and luster the lacquers of China”). He also reported seeing a dozen bateas made of ash that de la Cerda was preparing for the vicereine Marquesa de Cruillas (Ajofrín 1958, p. 220). Considered the finest of all of the Pátzcuaro lacquer artisans, Cerda was the only one to sign his work, of which a few pieces survive that include a large fallfront writing cabinet on stand in the collection of the Hispanic Society (See LS1642), and a large batea in the Museo de América, Madrid (inv. 06917).

Many of the Pátzcuaro bateas maintain the decorative program established at Peribán: a central cartouche or rondel containing figures, surrounded by four smaller rondels with separate scenes or figures. Since a number of pieces display similar themes or motifs, they are believed to originate from the same workshops (Pérez Carrillo 1990, pp. 123–90). One group of large bateas dating from the late 18th century that are decorated with concentric bands of Asian-inspired floral motifs, usually done in gold on a reddish lacquer ground, always include figures of galgos, or greyhounds, in the borders. The Hispanic Society batea, from the “Los Galgos” workshop, includes within the rondels four portraits, presumably of the family who commissioned the work. MAC

Texto en Español:

La producción de objetos lacados era ya floreciente en Pátzcuaro cuando el fraile español Francisco de Ajofrín visitó la provincia en 1766. En su diario, Ajofrín observó que había en Pátzcuaro un célebre pintor de noble linaje indígena, José Manuel de la Cerda, «que ha perfeccionado mucho esta facultad, que excede en primor y lustre a los maques de la China». Comentó asimismo que había visto una docena de bateas de ceniza, que de la Cerda estaba elaborando para la virreina marquesa de Cruillas (Ajofrín 1958, p. 220). De la Cerda, que estaba considerado el mejor de todos los artesanos lacadores de Pátzcuaro, era el único que firmaba sus trabajos. De las pocas piezas que se conservan, la Hispanic Society posee un gran escritorio (véase LS1642), mientras que existe una gran batea entre las colecciones del Museo de América de Madrid (inv. 06917).

Muchas de las bateas de Pátzcuaro mantienen el programa decorativo establecido en Peribán: un cartucho central o rondel con figuras, rodeado por cuatro rondeles más pequeños con otras escenas o figuras independientes. Puesto que varias piezas exhiben motivos o temas similares, se cree que fueron elaboradas en los mismos talleres (Pérez Carrillo 1990, pp. 123-190). Un grupo de grandes bateas de finales del siglo XVIII, decoradas con bandas concéntricas de motivos florales de inspiración asiática, habitualmente confeccionados en oro sobre fondo de laca roja, incluye invariablemente figuras de galgos en los bordes. La batea de la Hispanic Society, del taller de los «Galgos», presenta cuatro retratos dentro de los rondeles, probablemente de la familia que encargó la obra. MAC

BIBLIOGRAPHY:
RISHEL AND STRATTON- PRUITT ( EDS. ) 2006–07 Joseph J. Rishel and Suzanne L. Stratton-Pruitt (eds.), The Arts in Latin America, 1492–1820 = Revelaciones. Las Artes en América Latina 1492–1820 [Exh. Cat., Philadelphia, Philadelphia Museum of Art, 20 September–31 December 2006; Mexico City, Antiguo Colegio de San Ildefonso, 3 February–6 May 2007; Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, 10 June–3 September 2007]. Philadelphia, New Haven: Philadelphia Museum of Art, Yale University Press, 2006; Mexico City: Fondo de Cultura Económica, 2007, p. 126, I-16
ASTE ( ED. ) 2013 Richard Aste (ed.), Behind Closed Doors: Art in the Spanish American Home, 1492–1898. New York: Brooklyn Museum, The Monacelli Press, 2013, p. 76, fig. 57
CARR ( ED. ) 2015 Dennis Carr (ed.), Made in the Americas: The New World Discovers Asia. Boston: Museum of Fine Arts Publications, 2015, p. 86, fig. 54
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 281-82, no. 136
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 291-92, no. 151
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 142

Accession Number: LS2135