Collections Menu
Double Wick Lamp with a Mask of Pan
Advanced Search
Double Wick Lamp with a Mask of Pan

Double Wick Lamp with a Mask of Pan

Date: 0-100 CE
Dimensions:
H 26 x W 24.3 cm (H 10 1/4 x W 9 9/16 in.)
Medium: Bronze
Credit Line: Acquired by Archer M. Huntington for the Hispanic Society, 1913.
Place Found / Excavated:Spain, Antequera (Málaga)
Period: Roman
Culture: Early Imperial Rome
Not on View
DescriptionDouble Wick Lamp with a Mask of Pan
Roman
Villanueva del Trabuco, Málaga, 1st century AD
Bronze, 24.4 × 24 × 29.1 cm
New York, The Hispanic Society of America, R4179

PROVENANCE: Excavated at the Cortijo de las Beatas, Villanueva del Trabuco, Málaga, before 1900; Gilhou Collection, Paris, to 1905; Antonio Vives Escudero, to 1912; J. G. Meunier, Paris, 1913; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1913

Exceptional for its size as much as for its artistic quality, this large double wick lamp—of the bilychnis type, with two flames—could be compared to the best works created in Herculaneum and Pompeii. It was discovered at the Cortijo de las Beatas (Villanueva del Trabuco, Málaga), along with six other bronze tools, also held by the Hispanic Society. This bronze piece with a greenish patina, has a tall, conical base in the shape of a bell. Its body is kidney-shaped with a clover-shaped operculum (lid), ending in inverted curves with two holes for the wicks. The handle rises from the back and is adorned on its exterior surface with tied palms, ending in an open stalk. To this a large triangular plaque is added, bearing an impressive mask in relief that represents the god Pan, framed by a ribbon of vegetation, including rinceaus and palms. The head of the god Pan is adorned with vine shoots and grape bunches. From under his hair, two sinuously curved horns protrude. He has large, pointy ears and a long beard of wavy locks. This is the typical representation of Pan, the Greek god of the countryside and flocks of sheep, of forests and fauna. He was also the god of fertility and masculine sexuality because, according to mythology, he was given to chasing nymphs through the forests. He is associated with the god Dionysus, or Bacchus, for sharing the same avocations. The mask of the god Pan could possibly indicate that this lamp would have served as a ritual vessel for the sacred cult of Bacchus. CdA

Texto en Español:

Excepcional tanto por su tamaño como por su calidad artística, esta gran lucerna de doble piquera, del tipo bilychnis o con dos luces, se pudiera comparar con los mejores trabajos hechos en Herculano y Pompeya. Fue descubierta junto con otros seis utensilios de bronce, también en la Hispanic Society, en el Cortijo de las Beatas (Villanueva del Trabuco, Málaga). Este bronce, de buena calidad y pátina verdosa, tiene un alto pie cónico de forma acampanada. Su cuerpo arriñonado, con operculum (tapadera) en forma de hoja de trébol, termina en curvas invertidas con dos orificios para las mechas. El asa curva se eleva por detrás y se adorna al exterior con palmetas anudadas que rematan en un tallo abierto. A él se ha unido una gran placa triangular con una impresionante máscara en relieve que representa al dios Pan, enmarcada por una cinta vegetal con roleos y palmetas. La cabeza del dios Pan se adorna con pámpanos y racimos de uvas. De entre su pelo salen dos cuernos de sinuosa curvatura y tiene grandes orejas puntiagudas y una larga barba de mechones ondulados. Esta es la típica representación de Pan, dios griego de los campos y de los rebaños, de los bosques y de la fauna. Él era también el dios de la fertilidad y de la sexualidad masculina porque, según la mitología, se dedicaba a perseguir a las ninfas por los bosques. Se le asocia con el dios Dionisio o Baco por compartir las mismas aficiones. Quizá la máscara del dios Pan pudiera indicar que esta lucerna hubiera servido como vasija ritual para el culto sagrado a Baco. CdA

BIBLIOGRAPHY:
MÉLIDA 1900 José Ramón Mélida, "La colección de bronces antiguos de D. Antoino Vives (conclusión)," Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 4, 11 (1900), p. 649, no. 74, fig. XXXII
GUILHOU 1905 Catalogue des objets antiques et du moyen-âge: orfèvrerie, céramique, bronzes, ivoires, etc. provenant de la collection de M. Guilhou… Paris: Georges Petit, 1905, p. 46, no. 311, fig. XV
HISPANIC SOCIETY OF AMERICA 1954 History of the Hispanic Society of America: Museum and Library, 1904-1954. New York: The Hispanic Society of America, 1954, p. 106, fig. 83, 109
HIBBS 1972 Vivian A. Hibbs, “España Antigua,” Apollo, XCV, 122 (1972), pp. 251
POZO 1997 Salvador Pozo, “Lucernas antiguas en bronce de la Baetica: ensayo de clasificación. Tipología y cronología,” Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 63 (1997), pp. 217, 240 fig. II
POZO 1999-2000 Salvador Pozo, “Recipientes broncíneos malcacitanos de época romana en The Hispanic Society of America (New York, U.S.A.),” Mainake, 21-22 (1999-2000), pp. 247-50
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 106-7, no. 4
BENDALA ET AL. (EDS.) 2008 Manuel Bendala, Constancio del Álamo, Sebastián Celestino, and Lourdes Prados (eds.), El tesoro arqueológico de la Hispanic Society of America. Madrid, Museo Arqueológico Regional, 2008, p. 398, no. 22
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 90-91, no. 10
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 78-79, no. 10
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 10

Accession Number: R4179