Collections Menu
Plate with Harpy
Advanced Search
Plate with Harpy

Plate with Harpy

Date: ca. 1500
Dimensions:
Diameter 39.5 x H 6.3 cm (Diameter 15 9/16 x H 2 1/2 in.)
Medium: Tin-glazed earthenware (cuerda seca technique)
Place Made:Spain, Seville
Period: Renaissance
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionPlate
Seville, ca. 1500
Earthenware with cuerda seca decoration, 5.5 × 38 cm; 6.3 × 39.5 cm
New York, The Hispanic Society of America, E502

PROVENANCE: Veuve N. Stora, “Au Pacha,” Paris, by 1906; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1906

These plates (See also E501) with striking bold figures represent two of a limited number of extant 16th-century ceramic objects decorated with the cuerda seca, “dry cord,” technique. Cuerda seca was one of the numerous artistic techniques introduced in Spain by Muslim potters during the Umayyad Caliphate (929-1031). The technique continued to be employed in the Nasrid Kingdom of Granada (1238–1492), and at Seville and Toledo in the late 15th and early 16th centuries. The technique is rendered by drawing outlines of the design on the clay body with a mixture of manganese oxide and a fatty substance, which together act as a barrier to prevent the different colored glazes from mixing. Similar to resist ware or cloisonné enamel, the manganese mixture disappears in the firing leaving an unglazed outline, or cuerda seca.

Cuerda seca was initially developed to emulate the elaborate and labor-intensive geometric patterning of tile mosaics, known as alicatados, and later was expanded to designs incorporating figures. The technique is most commonly used to decorate architectural tiles; however, a limited number of other forms were made in cuerda seca, including apothecary jars, anthropomorphic jugs, plates, and architectural finials. The Hispanic Society holds numerous cuerda seca tiles, as well as a pair of architectural finials and three plates. The figures on these plates feature a dragon and a harpy. The harpy was a malevolent creature in Greek mythology distinguished by its female head and body of a bird that also was employed as a common motif in parts of the Muslim world. The palette is limited to honey brown, green, blue and white. Like many Spanish decorative arts of the period, the design covers the entire surface of the plates, leaving little space undecorated. The central figures are surrounded by stylized foliage and flowers and enclosed within a bold frame on the rim of the plates. The workshops that manufactured both cuerda seca tiles and decorative household and architectural wares are believed to have been located in Triana, which was an administrative district on the west bank of the Guadalquivir River in the city of Seville. MCM

Texto en Español:

Estos platos (véase también E501) con llamativas e imponentes figuras constituyen dos de las piezas de un limitado conjunto de objetos de cerámica del siglo XVI que han sobrevivido decorados con la técnica de la cuerda seca. La cuerda seca fue una de las numerosas técnicas artísticas introducidas en España por los alfareros musulmanes durante el califato Omeya (929-1031). Sin embargo, esta técnica continuaba utilizándose en el reino nazarí de Granada (1238-1492), así como en Sevilla y Toledo, a finales del siglo XV y principios del XVI. Esta decoración se lleva a cabo trazando los contornos del diseño en el objeto de arcilla con una mezcla de óxido de manganeso y una sustancia grasa, elementos que, juntos, actúan como una barrera que impide que se mezclen los esmaltes de distintos colores. Al igual que ocurre en la técnica de reserva o decoración en negativo o con el esmalte alveolado o cloisonné, la mezcla de manganeso desaparece durante la cocción, dejando tras de sí un perfil sin vidriar o cuerda seca.

La técnica de cuerda seca fue desarrollada inicialmente con el fin de emular los intrincados y trabajosos motivos geométricos de los mosaicos de azulejos, conocidos como «alicatados», y más tarde se amplió para abarcar diseños que incluían figuras. La técnica se utiliza sobre todo para decorar azulejos arquitectónicos; sin embargo, también se realizó en cuerda seca un número limitado de otras formas, incluyendo orzas de boticario, jarras antropomorfas, platos y remates arquitectónicos. La Hispanic Society posee numerosos azulejos en cuerda seca, así como una pareja de remates arquitectónicos y tres platos. Las figuras que aparecen en estos platos representan a un dragón y una arpía. En la mitología griega, la arpía era una criatura malévola que se distinguía por tener cabeza de mujer y cuerpo de pájaro, y que también se empleaba como motivo habitual en ciertas áreas del mundo árabe. La paleta de colores se limita a marrón melado, verde, azul y blanco. Al igual que en numerosas artes decorativas españolas de la época, el diseño cubre toda la superficie de los platos, dejando poco espacio sin decorar. Las figuras centrales están rodeadas por follaje y flores estilizadas, y encerradas dentro de un rotundo marco que recorre todo el borde de los platos. Se cree que los alfares que fabricaban tanto azulejos como objetos decorativos de uso doméstico y arquitectónico en cuerda seca se hallaban en el distrito administrativo de Triana, en la margen occidental del río Guadalquivir, en Sevilla. MCM

BIBLIOGRAPHY:
BARBER 1915C Edwin Atlee Barber, Spanish Maiolica in the Collection of The Hispanic Society of America. New York: The Hispanic Society of America, 1915, p. 64, pls. XXII-XXIII
FROTHINGHAM 1936 Alice Wilson Frothingham, Catalogue of the Hispano-Moresque Pottery in the Collection of the Hispanic Society of America. New York: The Hispanic Society of America, 1936, pp. 22-23, pl. 3
HISPANIC SOCIETY OF AMERICA 1938 The Hispanic Society of America Handbook: Museum and Library Collections. New York: The Hispanic Society of America, 1938, p. 115
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 172-73, no. 35
ECKER 2004 Heather Ecker, Caliphs and King: The Art and Influence of Islamic Spain [Exh. Cat., Washington D.C., Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian Institution, 8 May–17 October 2004]. Washington D.C.: Freer Gallery of Art, Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian Institution, 2004, p. 103, figs. 83-84, p. 161, nos. 83-84
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 124-25, nos. 33-34
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 112-13, nos. 33-34
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, nos. 33-34

Accession Number: E502