Collections Menu
Sculpture of a Young Turkey or Hen (Pípila -- búcaro de Indias)
Advanced Search
Sculpture of a Young Turkey or Hen (Pípila -- búcaro de Indias)

Sculpture of a Young Turkey or Hen (Pípila -- búcaro de Indias)

Date: ca. 1650
Dimensions:
H 18.5 x L 23.6 x D 10.8 cm (H 7 5/16 x L 9 5/16 x D 4 1/4 in.)
Medium: Black micaceous clay
Credit Line: Museum Department Purchase, 1999.
Place Made:Mexico, Jalisco, Tonalá
Period: Spanish Colonial
Culture: Latin American (Mexico)
Not on View
DescriptionTurkey Sculpture
Tonalá, Mexico, ca. 1650
Black micaceous clay, 18.5 × 23.6 × 10.8 cm
New York, The Hispanic Society of America, LE1969

PROVENANCE: Aldobrandini family, Florence, 17th century–late 20th century; Caylus, Madrid, 1999; acquired by The Hispanic Society of America, 1999

Lorenzo Magalotti (1637–1712), the 17th-century Florentine scholar of búcaros, would have been fascinated by the bizarre, two-handled bowl or drinking vessel from Tonalá, inspired by Bernard Palissy (1509–1589/90), that displays a veritable swamp in its interior (See LE1967)—applied figures of frogs, amphibious creatures, and aquatic plants—which provided the added benefit of doubling the clay surface for infusing water with their earthy fragrance. Centered in the bottom on one bowl is a small sculpted fish surrounded on the interior by the amphibious creatures, and in the other is a turkey hen, or pípila (See LE1966), with applied vegetation on the interior. Both bowls are paired with the two larger sculptures of a fish (See LE1970) and this turkey hen on pedestal bases. The metallic sheen of the black micaceous clay enhances the incised and carved decoration of all of the pieces. As a group they are a remarkable survival for having remained together intact for more than three centuries, and individually are extraordinarily rare in every aspect. Among extant búcaros from Tonalá, the black-ware pieces are the rarest, and most are covered with a burnished black slip. The sculptures are extremely detailed with the scales of the fish and the feathers of the turkey hen individually carved and raised slightly in relief. Although these sculptures are the only known examples, in the 18th century Matías de Mota Padilla commented that animal figures were among the most esteemed products from Tonalá. MAC

Texto en Español:

El florentino Lorenzo Magalotti (1637-1712), experto en búcaros, se habría sentido fascinado por el curioso cuenco de doble asa, inspirado en Bernard Palissy (1509-1589/90), que se fabricaba en Tonalá; en su interior se exhibe un auténtico pantano (véase LE1967), con apliques que representan ranas, anfibios y plantas acuáticas, que ofrecen la ventaja adicional de duplicar la superficie arcillosa para la infusión del agua con su terrosa fragancia. Centrado en el fondo de uno de los cuencos se halla un pececillo esculpido rodeado de anfibios, y en el otro una pava—también llamada pípila—(véase LE1966), entre apliques de follaje en la cara interior del cuenco. Los dos recipientes tienen su contrapunto, respectivamente, en un pez (véase LE1970) y éste pava esculpidos y con sus pedestales. Los negros reflejos metálicos de la arcilla micácea realzan las decoraciones labradas y cinceladas en todas las piezas. Como grupo constituyen un extraordinario testimonio de conservación, habiendo permanecido todas las piezas juntas e intactas durante más de trescientos años. Consideradas individualmente, son muy raras en todos los aspectos. Entre los búcaros de Tonalá conservados, las piezas más raras son las de loza negra, la mayoría de las cuales está recubierta de un engobe negro bruñido. Las esculturas son extraordinariamente detalladas, con las escamas del pez y las plumas de la pava labradas una por una, y talladas en ligero relieve. Aunque estas esculturas constituyen los únicos ejemplos conocidos, en el siglo XVIII Matías de Mota Padilla comentó que las figuras de animales eran de los productos más estimados de Tonalá. MAC

BIBLIOGRAPHY:
CODDING ET AL. 2004 Mitchell A. Codding, Marcus B. Burke, Patrick Lenaghan, and John O’Neill, The Hispanic Society of America: A Centennial Celebration. New York: The Hispanic Society of America, 2004, fig. 15
RISHEL AND STRATTON- PRUITT ( EDS. ) 2006–07 Joseph J. Rishel and Suzanne L. Stratton-Pruitt (eds.), The Arts in Latin America, 1492–1820 = Revelaciones. Las Artes en América Latina 1492–1820 [Exh. Cat., Philadelphia, Philadelphia Museum of Art, 20 September–31 December 2006; Mexico City, Antiguo Colegio de San Ildefonso, 3 February–6 May 2007; Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, 10 June–3 September 2007]. Philadelphia, New Haven: Philadelphia Museum of Art, Yale University Press, 2006; Mexico City: Fondo de Cultura Económica, 2007, p. 103, figs. I-5a, b, pp. 119-20, I-6, 7, 8, 9
TRUSTED 2007 Marjorie Trusted, The Arts of Spain: Iberia and Latin America 1450–1700. London: Victoria & Albert, 2007, p. 167, fig. 136
ASTE ( ED. ) 2013 Richard Aste (ed.), Behind Closed Doors: Art in the Spanish American Home, 1492–1898. New York: Brooklyn Museum, The Monacelli Press, 2013, p. 85, figs. 75-78
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 273-74, nos. 128-31
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 283-84, nos. 143-46
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, nos. 134-37

Accession Number: LE1969