Collections Menu
Regozijo (Mirth)
Advanced Search
Regozijo (Mirth)

Regozijo (Mirth)

Artist: Francisco de Goya y Lucientes (Spanish, 1746-1828)

Date: ca. 1819-1823
Dimensions:
H 23.7 x W 14.7 cm (H 9 5/16 x W 5 13/16 in.)
Medium: Black ink and black and gray wash on paper
Credit Line: Bequest of Archer M. Huntington, 1956.
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionFrancisco de Goya y Lucientes (Fuendetodos, Zaragoza, 1746–Bordeaux, 1828)
Regozijo (Mirth), ca. 1819–23
Brush, gray and black washes, red chalk, on laid paper, 23.7 × 14.7 cm
Inscribed by Goya in black chalk at lower left: “regozijo”; and at upper center, in brush, brown ink: “4”
New York, The Hispanic Society of America, A3308

PROVENANCE: Javier Goya y Bayeu, 1828–54; Mariano Goya y Goicoechea, 1854–ca. 1858; Román Garreta y Huerta, Madrid, by 1858–66; Federico de Madrazo y Kuntz, Madrid, ca. 1866–94; Raimundo de Madrazo y Garreta, Paris, ca. 1894–1913; Archer M. Huntington, New York, 1913–55; bequest of Archer M. Huntington to The Hispanic Society of America, 1956

Regozijo (Mirth) is one of only two joyful images among the known drawings of Album D, now believed to date from around 1819 to 1823 (see WilsonBareau 2015, p. 13). In this album Goya found humor amid the madness of the aged, men and women alike, monks or nuns, witches, or a lone Celestina dispassionately peddling on the street her concoctions in the drawing titled La madre Celestina that he numbered “22” (Boston, Museum of Fine Arts, inv. 59.200). In Regozijo, and the drawing he titled Suben alegres and numbered “2” (Paris, Musée du Louvre, inv. RF 29772), two figures are seen happily floating in the air, enjoying the sound of tambourines or castanets. The old man and woman in Regozijo, distinctly unattractive and witch-like in appearance, truly rejoice in their aerial dance, he smiling enticingly and clicking his castanets, while she so willingly holds on while grinning up at him with an expression of total adoration and bliss.

With these rapidly executed wash drawings, Goya could be parodying the folly when in the past rhythmic sounds beguiled, gathered up, and carried off gullible believers. A similar theme appears in his Disparate Print Number 4 called Bobalicón, in which a giant playing castanets towers over a woman while a man hides behind her. In these and other images, Goya brings to life such “fantastic visions” of witchcraft and superstition that held no place in an enlightened society. This theme had found expression decades earlier in the popular writings of Friar Benito Jerónimo Feijóo y Montenegro (1676–1764), a leading figure in the Age of Enlightenment in Spain. In this context, Goya could parody the past in the guise of an old age that aimlessly strives to continue to enjoy life without direction, in a void separated from reality. PM

Texto en español:

Regozijo es una de las dos únicas imágenes alegres existentes entre los dibujos que se conocen del Álbum D, que se cree que data de entre 1819 y 1823 (Wilson-Bareau 2015, p. 13). En ese álbum, Goya encontró el humor en mitad de la locura de ancianos, hombres y mujeres por igual, monjes o monjas, brujas, o una solitaria celestina que ofrece sin pasión sus mejunjes por las calles en el dibujo titulado La madre Celestina, al que adjudicó el número « 22 » (Boston, Museum of Fine Arts, inv. 59.200). En Regozijo, y en el dibujo titulado Suben alegres e identificado con el número « 2 » (París, Musée du Louvre, inv. RF 29772), se ve a dos figuras flotando alegremente en el aire, disfrutando del sonido de la pandereta o las castañuelas. Los dos ancianos de Regozijo, hombre y mujer, de aspecto nada atractivo, incluso brujeril, encuentran auténtico solaz en su danza aérea, él sonriendo tentador y haciendo sonar sus castañuelas, mientras ella lo agarra de buen grado, al tiempo que le sonríe con expresión de total adoración y dicha.

Con estos gouaches hechos rápidamente, Goya podría estar parodiando la locura que se impuso cuando, en el pasado, los sonidos rítmicos cautivaban, congregaban y arrebataban el entendimiento a los más crédulos. Un tema similar aparece en su estampa número 4 de Los Disparates, denominada Bobalicón, en la cual un gigante que toca las castañuelas se alza sobre una mujer mientras un hombre se oculta tras ella. En esas y otras imágenes, Goya da vida a las « fantásticas visiones » de brujería y superstición que no tenían cabida en una sociedad ilustrada. Este tema había encontrado su expresión decenios antes en los populares escritos de fray Benito Jerónimo Feijóo y Montenegro (1676-1764), una figura destacada del Siglo de las Luces en España. En ese contexto, Goya podría parodiar el pasado bajo el disfraz de una vejez que trata en vano de continuar disfrutando de la vida sin ton ni son, en un vacío al margen de la realidad. PM

BIBLIOGRAPHY:
TRAPIER 1963 Elizabeth du Gué Trapier, “Unpublished Drawings by Goya in The Hispanic Society of America,” Master Drawings, I, 1 (1963), pp. 15, 20
GASSIER AND WILSON 1971 Pierre Gassier and Juliet Wilson-Bareau, The Life and Complete Work of Francisco Goya: With a Catalogue Raisonné of the Paintings, Drawings and Engravings, ed. by François Lachenal. New York: Reynal, William Morrow, 1971, no. 1370
GASSIER 1973 Pierre Gassier, Francisco Goya, Drawings: The Complete Albums. New York: Praeger, 1973. (Spanish edition, Barcelona, 1973.), pp. 145, 161, no. D.4 [98]
MULLER 2006 Priscilla E. Muller, Dibujos españoles en la Hispanic Society of America del Siglo de Oro a Goya [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 5 December 2006–4 March 2007]. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2006, pp. 260-61, no. 68
BROWN, BANNER, AND GALASSI ( DIRS. ) 2010 Jonathan Brown, Lisa A. Banner, and Susan Grace Galassi, The Spanish Manner: Drawings from Ribera to Goya [Exh. Cat., New York, The Frick Collection, 5 October 2010–09 January 2011]. New York: The Frick Collection, 2010, pp. 178-80, no. 52
STEPANEK ET AL. 2014 Stephanie Loeb Stepanek, Frederick Ilchman, and Janis A. Tomlinson, Goya: Order and Disorder. Boston: Museum of Fine Arts Publications, 2014, pp. 79, 312, 392, no. 217
WILSON- BAREAU AND BUCK ( EDS. ) 2015 Juliet Wilson-Bareau and Stephanie Buck (eds.), Goya: The Witches and Old Women Album. London: The Courtald Gallery, Paul Holberton, 2015, pp. 68, 86-87, no. 4
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 358-59, no. 191
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 181

Accession Number: A3308