Collections Menu
Tray Decorated with Chinchillas, Lions, Birds, and Flowers
Advanced Search
Tray Decorated with Chinchillas, Lions, Birds, and Flowers

Tray Decorated with Chinchillas, Lions, Birds, and Flowers

Artist: Unknown Artist

Date: 1700-1750
Dimensions:
H 2.3 x W 25 x L 36.7 cm (H 7/8 x W 9 13/16 x L 14 7/16 in.)
Medium: Silver Gilt
Credit Line: Museum Department Purchase, 2006.
Place Made:Bolivia
Period: Spanish Colonial
Culture: Latin American (Bolivia)
Not on View
DescriptionTray Decorated with Chinchillas, Lions, Birds, and Flowers
Alto Peru, ca. 1700–50
Silver gilt, 2.3 × 25 × 36.7 cm
New York, The Hispanic Society of America, LR2201

PROVENANCE: Export mark of Buenos Aires, 1790; Charlotte, Queen Consort of George III of England, ca. 1791–1818; Christie’s London, 19 May 1819; private collection, the Netherlands (Dutch tax mark, “IZ,” 19th century?); private collection, Canada, ca. 1950–99; private collection, Montreal, 1999–2005; Christopher Hartop, Fakenham, Norfolk, England, 2005–6; acquired by The Hispanic Society of America, 2006

The rivers of silver that flowed from the mines at Potosí in Alto Peru (present-day Bolivia) financed Spain’s empire and fed Latin American economies that also benefitted from agricultural profits, hardwood exporting, production of exotic luxury goods, exploitation of gemstones, and international trade. Given the ubiquitous availability of silver, it is not surprising to find remarkably advanced silversmiths outside of the viceregal centers of power. In particular, Peruvian-Bolivian silverwork of the viceregal era offers a wide range of styles, emphasizing both local values and reinterpretations of European models.

The silver-gilt tray is a prime example of Bolivian silverwork of the first half of the 18th century, which has been convincingly linked to the design of Andean textiles in the viceregal period. The tray has an outer rope border framing a broader band of Baroque tendrils twining around floral and leaf forms, with strapwork center motifs on the long sides and heraldic lions on the short sides. The corners hold eagles or perhaps, phoenixes. The central basin shows the same tendril ridges shaped into arabesques, framing a field of leaves and flowers that may indicate Andean species or imitate poppies from East Asian textiles or ceramics. The flat parts of the field are enlivened with punchwork. The central rosette has images above and below of two chinchillas—their fur being a lucrative export item and symbol of wealth, as it remains today.

In the late 1780s, the object was taken down the Río de la Plata to Buenos Aires, where it received an export stamp in 1790. Shipped to England, it became part of the silver centerpiece ensemble of Queen Charlotte of Mecklenburg-Strelitz, consort to George III (monogram mark on the reverse). While the tray may have had silver gilt elements originally, it was probably re-gilded at this time, since it has an unusually thick gold coating into which Queen Charlotte’s mark was engraved. MBB

Texto en Español:

Los ríos de plata que manaban de las minas de Potosí, en el Alto Perú (la actual Bolivia), financiaron el imperio español y alimentaron las economías latinoamericanas, que también se beneficiaron de los réditos agrícolas, la exportación de maderas duras, la producción de artículos de lujo exóticos, la extracción de piedras preciosas y el comercio internacional. Dada la generalizada disponibilidad de plata, no es sorprendente encontrar plateros muy avanzados fuera de los centros del poder virreinal. En particular, la platería peruano-boliviana de la época colonial ofrece un amplio repertorio de estilos, que ponen de relieve tanto los valores locales como las reinterpretaciones de modelos europeos.

Esta bandeja de plata dorada es un soberbio ejemplo de platería boliviana de la primera mitad del siglo XVIII, que se ha relacionado convincentemente con el diseño textil andino en el periodo colonial. Tiene un borde externo de cordón enmarcando una banda más ancha de zarcillos barrocos enroscados sobre flores y hojas, con motivos centrales de cintas planas en los lados largos y leones heráldicos en los lados cortos. Las esquinas sostienen águilas, o quizá aves fénix. La plataforma central presenta las mismas crestas de zarcillos en arabesco, enmarcando un campo de hojas y flores que podrían reflejar especies andinas o imitar las adormideras de tejidos o cerámicas del Lejano Oriente. Las partes planas del campo se animan con labor de punzón. La roseta central lleva imágenes arriba y abajo de sendas chinchillas, animales cuya piel era un lucrativo producto de exportación y símbolo de riqueza, como lo sigue siendo hoy.

A finales de la década de 1780 la pieza fue transportada por el Río de la Plata hasta Buenos Aires, donde recibió una marca de exportación en 1790. Enviada a Inglaterra, formó parte del centro de mesa de plata de la reina Carlota de MecklemburgoStrelitz, consorte de Jorge III (monograma en el reverso). Es posible que la bandeja llevara desde un principio elementos de plata dorada, pero probablemente se volvió a dorar por esta época, ya que está recubierta por una capa de oro de grosor inusitado, en la que se grabó la marca de la reina Carlota. MBB

BIBLIOGRAPHY:
PHIPPS ET AL. ( EDS. ) 2004 Elena Phipps, Johanna Hecht, and Cristina Esteras Martín (eds.), The Colonial Andes: Tapestries and Silverwork, 1530–1830. New York: Metropolitan Museum of Art, 2004, pp. 332-33, fig. 128
ASTE ( ED. ) 2013 Richard Aste (ed.), Behind Closed Doors: Art in the Spanish American Home, 1492–1898. New York: Brooklyn Museum, The Monacelli Press, 2013, p. 75, fig. 55
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 294-95, no. 147
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 312-13, no. 166
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 156

Accession Number: LR2201