Collections Menu
Aureliano de Beruete
Advanced Search
Aureliano de Beruete

Aureliano de Beruete

Artist: Joaquín Sorolla y Bastida (Spanish, 1863 - 1923)

Date: 1908
Dimensions:
Unframed H 114 x W 77.6 cm (H 44 7/8 x W 30 9/16 in.)
Framed H 125.7 x W 89 x D 6 cm (H 49 1/2 x W 35 1/16 x D 2 3/8 in.)
Medium: Oil on canvas
Credit Line: Museum Department Acquisition, 1909.
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionJoaquín Sorolla y Bastida (Valencia, 1863 – Madrid, 1923)
Aureliano de Beruete, 1908
Oil on canvas, 114 x 77.6 cm.
Signed at left: J. Sorolla B.
At center: Aureliano de Beruete 1908.
The Hispanic Society of America, New York, A49

PROVENANCE: Acquired by the Hispanic Society, 1909

Sorolla’s portrait of his fellow painter Aureliano de Beruete y Moret (1845–1912) is not only a tribute to the close relation between the two men but also to their friendship with Archer M. Huntington and their ties to the Hispanic Society. The relation between the three of them had begun in 1908 when the Valencian painter included a portrait of his friend in his London exhibition at Grafton Galleries where Huntington saw it and wished to purchase it to include in the gallery of distinguished Spaniards that he intended to assemble at the Hispanic Society. Beruete, however, had become fond of the painting and refused to part with it (now in Madrid, Museo del Prado, inv. PO4646), so Sorolla offered to make not a copy but another version, which ultimately proved to be this image.

Huntington like so many others appreciated not only Beruete’s talent as a painter but his keen connoisseurship, above all with regard to the works of Diego Velázquez (1599-1660). A reviewer in 1907 remarked on Beruete’s book on the great painter: “if one third of the art books that pour from the press had the all-round merit of this, both publishers and the public would deserve congratulation.” Beruete himself played an important role in identifying and appreciating two works by Velázquez that subsequently would enter the Hispanic Society. In 1901, he wrote that the “Portrait of a Little Girl” (See A108), when it was exhibited at Guildhall (London), was an “an exquisite portrait” and asserted that “the presence of an unknown, yet unquestionably, autograph work by a painter such as Velázquez, whose works are so rare outside of the Museo del Prado, would alone have been sufficient to give the exhibition at Guildhall a capital interest.” Perhaps even more remarkable, Duveen sent the standing portrait of “Gaspar de Guzmán, Count-Duke of Olivares (See A104) to the Spaniard before it went to New York. In letters thanking the dealer, Beruete confessed that he had eagerly shown the canvas to his friends who were delighted with, and astounded by, the masterpiece despite the fact that they had seen other magnificent portraits by Velázquez held at the Prado. PL

Texto en Español:

El retrato pintado por Sorolla de su amigo el pintor Aureliano de Beruete y Moret (1845-1912) no representa solo un homenaje a la cordial relación entre ambos artistas, sino también a su común amistad con Archer M. Huntington y a sus lazos con la Hispanic Society. La amistad entre los tres empezó en 1908, cuando el valenciano incluyó un retrato de su amigo en su exposición en las Grafton Galleries de Londres, donde Huntington lo vio y quiso comprarlo para la galería de españoles ilustres que pensaba formar en la Hispanic Society. Pero Beruete se había encariñado con el cuadro y no quiso desprenderse de él (ahora en Madrid, Museo del Prado, inv. P04646), por lo que Sorolla se ofreció a hacer no ya una réplica sino otra versión, que es la que aquí vemos.

Huntington, como tantos otros, no solo apreciaba el talento de Beruete como pintor, sino también su finura de entendido, sobre todo respecto a la obra de Diego Velázquez (1599-1660). En 1907 el autor de una reseña comentaba, a propósito de la monografía de Beruete sobre el gran pintor: «Si uno de cada tres libros de arte que salen de las imprentas tuviera el valor general de este, los editores y el público estarían de enhorabuena». El propio Beruete representó un importante papel en la identificación y evaluación de dos obras de Velázquez que entrarían más tarde en la Hispanic Society: en 1901 escribió que el “Retrato de niña (véase A108) que se exhibía en Guildhall (Londres) era un retrato exquisito, y que «la presencia de esta obra, ignorada y tan auténtica, de un pintor como Velázquez, cuyos cuadros son tan raros fuera del Museo del Prado, hubiera bastado por sí sola para haber dado gran interés a la Exposición del Guildhall». Tal vez fue aún más notable que Duveen enviara al artista español el retrato de Gaspar de Guzmán, conde-duque de Olivares antes de mandarlo a Nueva York (véase A104). En cartas al marchante, Beruete le agradecía la delicadeza y le confesaba que no se había privado de mostrar el lienzo a sus amigos, quienes habían quedado admirados ante aquella obra maestra a pesar de conocer los soberbios retratos de Velázquez que conservaba el Prado. PL

BIBLIOGRAPHY:
EIGHT ESSAYS 1909 Eight Essays on Joaquín Sorolla y Bastida, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1909 (Facs. ed., 3 vols., ed. by Asociación de Amigos de The Hispanic Society of America. Oviedo: Nobel, 2009), vol. 2, p. 325, fig. 314
TRAPIER 1932 Elizabeth du Gué Trapier, Catalogue of Paintings (19th and 20th Centuries) in the Collection of The Hispanic Society of America, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1932, vol. 1, pp. 404-5
PANTORBA 1970 Bernardino de Pantorba, La vida y la obra de Joaquín Sorolla: Estudio biográfico y crítico, 2nd ed. [Madrid]: Extensa, 1970, p. 163, no. 939
MULLER 1972A Priscilla E. Muller, “Sorolla, Zuloaga and the Spanish Generation of ’98,” Apollo, XCV, 122 (April 1972), pp. 311-12
PONS-SOROLLA 2001 Blanca Pons-Sorolla, Joaquín Sorolla: vida y obra. [Madrid]: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2001, p. 300
MULLER AND BURKE 2004 Priscilla E. Muller and Marcus B. Burke, Sorolla: The Hispanic Society. New York: The Hispanic Society of America, 2004, pp. 105 and 220
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 4 April–10 September 2017]. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 388-89, no. 202

Accession Number: A49