Collections Menu
Altar Lamp (búcaro de Indias)
Advanced Search
Altar Lamp (búcaro de Indias)

Altar Lamp (búcaro de Indias)

Date: ca. 1675
Dimensions:
H 39 x W 28 x D 28 cm (H 15 3/8 x W 11 x D 11 in.)
Medium: Red-slipped earthenware with painted decoration and glass inserts
Credit Line: Museum Department Purchase, 2007.
Place Made:Chile, Santiago
Period: Spanish Colonial
Culture: Latin American (Chile)
Not on View
DescriptionAltar Lamp
Monasterio de las Clarisas, Santiago, Chile, ca. 1675
Earthenware, glass, 39 × 28 × 28 cm
New York, The Hispanic Society of America, LE2221

PROVENANCE: Francisco Marcos Manzano, Lisbon, 2007; acquired by The Hispanic Society of America, 2007

The earliest reference to Chilean búcaros is found in a history of Chile written in 1674 by the Spanish Jesuit Diego de Rosales who reported that “se llevan al Perú grandissima cantidad de jarros y bucaros, de formas muy curiosas, muy delgados y olorosos, que pueden competir con los búcaros de Portugal y de otras partes, tanto que sirven a la golosina de las mugeres” (“they take to Peru very large quantities of pitchers and búcaros, of very curious forms, very delicate and fragrant, that can compete with the búcaros from Portugal and other parts, so much so that they serve as women’s candy”). (Rosales 1877, p. 391). In his letters to the Marchioness Ottavia Strozzi in 1695, Lorenzo Magalotti (1637–1712) noted that the búcaros from Chile were the finest of all the Indies in their color, shine, ornamentation, and design (Magalotti 1943, pp. 124–30). He attributed their refinement to the fact that they were made entirely by the hands of nuns in Santiago, and according to his Catalan informant who had been the Jesuit attorney of Chile, Magalotti claimed that there were 1,000 nuns in four convents involved in their production. While drinking vessels were the most common forms, Magalotti pointed out that they also manufactured purely decorative objects, all manner of ceramic tableware, including spoons and forks, as well as the liturgical objects found on church altars, such as lamps, candleholders, and cups.

There may have been more than one convent in Santiago in the viceregal period responsible for producing búcaros, although historically the Monasterio de las Clarisas, located on the site now occupied by the National Library, is the only convent known to have produced them (Bichon 1947, p. 17–21). To account for the large production of búcaros attributed to the Poor Clares, María Bichon notes that the nuns may have been assisted by slaves and maids in their convent. This pair of altar lamps (See also LE2222) justify the praise given by Magalotti to the Chilean búcaros. Ornate in form and execution, the lamps imitate contemporary silver forms with lobed bases, protruding bosses, and engraved decoration. The reticulated ovals on the lamps, inset with original glass windows, allowed the candlelight to illuminate the altar. MAC

Texto en Español:

La referencia más antigua a los búcaros chilenos se halla en una historia de Chile escrita en 1674 por el jesuita español Diego de Rosales, que narra que «se llevan al Perú grandissima cantidad de jarros y bucaros, de formas muy curiosas, muy delgados y olorosos, que pueden competir con los bucaros de Portugal y de otras partes, tanto que sirven a la golosina de las mugeres» (Rosales 1877, p. 391). En sus cartas de 1695 a la marquesa Ottavia Strozzi, Lorenzo Magalotti (1637-1712) observaba que los búcaros de Chile eran los mejores de todas las Indias en color, brillo, ornamentación y diseño (Magalotti 1943, pp. 124-130). Atribuía su refinamiento al hecho de que estaban fabricados íntegramente por las manos de las monjas de Santiago, y según su informante catalán, que había sido el abogado jesuita de Chile, Magalotti defendió que había mil monjas en cuatro conventos ocupadas en esta fabricación. Los objetos más comunes eran los vasos para beber, pero Magalotti observa que también fabricaban objetos puramente decorativos, todo tipo de loza de mesa —incluyendo cucharas y tenedores—y los objetos del culto que se custodian en los altares eclesiásticos, como pueden ser lámparas, candelabros y cálices.

En el periodo colonial pudo haber en Santiago más de un convento responsable de la fabricación de búcaros, aunque históricamente el Monasterio de las Clarisas, situado en la actual ubicación de la Biblioteca Nacional, es el único del que se sabe de tal actividad (Bichon 1947, pp. 17-21). Para explicar la ingente producción de búcaros atribuida a las Clarisas, María Bichon observa que las monjas bien pudieron haber recibido la asistencia de esclavos y doncellas en su convento. Esta pareja de lámparas de altar (véase también LE2222) merece todas las alabanzas expresadas por Magalotti respecto a los búcaros chilenos. Muy elaboradas tanto en la forma como en la hechura, las lámparas imitan formas contemporáneas de plata con sus bases lobuladas y con prominencias y decoraciones grabadas. Los óvalos reticulados de las lámparas, montados con ventanas originales de vidrio, permitían la iluminación del altar. MAC

BIBLIOGRAPHY:
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 274-75, nos. 132-33
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 284-85, nos. 147-48
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, nos. 138-39

Accession Number: LE2221