Collections Menu
Chalice
Advanced Search
Chalice

Chalice

Artist: Unknown Artist

Date: ca. 1525-1550
Dimensions:
Diameter of cup 10.1 x H 23.8 cm (Diameter of cup 4 x H 9 3/8 in.)
W of base 17.8 cm (W of base 7 in.)
Medium: Silver gilt, cast, repoussé, and chased
Credit Line: Presented to the Hispanic Society by Archer M. Huntington, 1930.
Place Made:Spain, Possibly Segovia
Period: Medieval/Renaissance
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionChalice
Segovia?, ca. 1525–50
Silver gilt, cast, repoussé, and chased, 23.8 × 17.8 × 17.8 cm
New York, The Hispanic Society of America, R3082

PROVENANCE: Dmitri Schevitch Collection, Paris, to 1906; Étienne Bourgey, Paris, 1906; Archer M. Huntington, New York, 1906; presented to The Hispanic Society of America, 1930

Combining both Gothic and Renaissance forms, this chalice clearly illustrates the transition from late Gothic to Renaissance in the religious arts at the culmination of the process, since most of the forms are overtly classical. The conical cup is given a rounded lower profile by a robust frieze of rinceaux with Green Man masks, bucrania, and birds back to back. The hexafoil base is rounded, with sober rims and rope motifs. Three of the lozenges contain images in bas relief: Saint Francis showing the stigmata, Saint Andrew, and the Virgin and Child; the other three have grotesqueries and rinceaux, two with Green Man masks and one with a cherub over a shield with the cross fleury of the Order of Calatrava and the arms identified by Ada Marshall Johnson as those of the Jiménez de la Fontaza family of Aragón. The rope motifs and image of Saint Francis may suggest a connection with a Franciscan institution. Against these Renaissance elements, the center of the hexagonal shaft explodes into an architectural evocation of late Gothic architecture, although the individual elements are also relatively heavy and solid.

The design of the chalice matches a range of objects from the late 1400s into the 1500s associated with centers in Old Castile on an arc from Ávila up to Burgos and over to Valladolid. A close comparison may be made with a chalice in the Várez-Fisa collection, made by Pedro Muñoz “el Viejo” at Segovia around 1515. Muñoz’s chalice has relief sculpture on the lozenges of the base and an extremely three-dimensional rinceaux frieze holding the cup, but the base has sixteen points and a tracery rim, and the architectural elements on the stem are a delicate tracery, albeit one overlapping with mixtilinear loops as in the Hispanic Society piece. One can easily extrapolate from the Várez-Fisa chalice to a style in the same tradition with many more Renaissance elements. Indeed, a mark with a ladderlike form under what may be a mask and an indistinct letter on the lozenge with Saint Andrew was tentatively identified by Johnson as possibly representing Segovia. MB

Texto en Español:

Este cáliz, en el que confluyen formas góticas y renacentistas, ilustra claramente la transición del gótico tardío al Renacimiento en el arte religioso cuando ya ese proceso está llegando a su término, puesto que la mayoría de las formas son palpablemente clásicas. La copa cónica tiene un perfil inferior redondeado por un robusto friso de formas vegetales, máscaras de «hombre verde» y parejas de aves adosadas. La base hexalobulada se redondea con bordes sobrios y una moldura de cordón. Tres de los lóbulos encierran imágenes en bajorrelieve: son las de san Francisco mostrando los estigmas, san Andrés y la Virgen con el Niño; los otros tres se llenan con grutescos y motivos vegetales, dos con máscaras de «hombre verde» y uno con un querubín sobre un escudo que ostenta la cruz flordelisada de la Orden de Calatrava y unas armas que Ada Marshall Johnson identificó como las de la familia aragonesa Jiménez de la Fontaza. Los cordones y la imagen de san Francisco podrían indicar relación con alguna institución franciscana. Frente a esos elementos renacentistas, el centro del astil hexagonal se fractura en una evocación de arquitectura tardogótica, aunque con componentes que son también relativamente pesados y macizos.

La traza del cáliz encaja con la de una serie de piezas de la segunda mitad del siglo XV y comienzos del XVI asociadas a centros de Castilla la Vieja, en un arco que va desde Ávila hasta Burgos pasando por Valladolid. Se podría establecer una comparación estrecha con un cáliz de la colección Várez-Fisa que es obra de Pedro Muñoz «el Viejo» y fue hecho en Segovia hacia 1515. El cáliz de Muñoz lleva relieves en los lóbulos de la base y bajo la copa un friso vegetal de acusada tridimensionalidad, pero la base termina en dieciséis puntas y un borde de tracería, mientras que la arquitectura del tallo es una tracería delicada, aunque traslapada con lazadas mixtilíneas como en la pieza de la Hispanic Society. Es fácil extrapolar del cáliz Várez-Fisa a un estilo de la misma tradición con muchos más elementos renacentistas. De hecho, una marca con una especie de escala bajo lo que podría ser una máscara y una letra indistinta sobre el lóbulo de san Andrés fue interpretada provisionalmente por Johnson como posible indicativo de Segovia. MB

BIBLIOGRAPHY:
SCHEVITCH 1906 Catalogue des objets d’art et de haute curiosité de l’antiquité, du moyen âge et de la Renaissance… composant la collection de M.D. Schevitch… Galerie Georges Petit, 4–7 avril 1906. Paris: [Georges Petit], 1906, p. 84 (opposite), p. 93, no. 88
JOHNSON 1944 Ada Marshall Johnson, Hispanic Silverwork. New York, The Hispanic Society of America, 1944, pp. 176-79
ESTERAS MARTÍN 2000 Cristina Esteras Martín, La platería de la colección Várez-Fisa: obras escogidas siglos xv–xviii. Madrid: TF, 2000, pp. 42-44 (comparative object)
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 176-77, no. 37
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 148-49, no. 47
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 136-37, no. 47
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 47

Accession Number: R3082