Collections Menu
Pendant in the Form of a Centaur
Advanced Search
Pendant in the Form of a Centaur

Pendant in the Form of a Centaur

Date: ca. 1580-1600
Dimensions:
H 8.6 cm (H 3 3/8 in.)
Medium: Gold, champlevé and transparent enamel, sapphires, rubies, and pearls
Credit Line: Bequest of Archer M. Huntington, 1956.
Place Made:Spain
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionPendant in the Form of a Centaur
ca. 1580–1600
Gold, champlevé and transparent enamel, sapphires, rubies, and pearls, 8.6 × 4 cm
New York, The Hispanic Society of America, R3500

PROVENANCE: Archer M. Huntington, New York, –1955; bequest of Archer M. Huntington to The Hispanic Society of America, 1956

Mythological creatures such as mermaids and centaurs often appear in Renaissance jewelry in Spain, as in other European countries. The Catalan Llibres de Passanties, or collections of drawings presented by journeymen goldsmiths as part of their examinations to become masters, often record such images in the last four decades of the 16th century. The collection of Llibres del Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona which, as Muller notes, is the most complete, has repeated examples of centaur pendants from the end of the century matching the iconography and design, but hardly the luxury, of the Hispanic Society piece. Typically, the rearing centaurs hold a club or mace in their proper right hand and a shield in their left (the lower left arm and the shield are absent in the Hispanic Society example); the pendant chains are always attached to the rump or tail of the centaur and the proper left arm. The designs show a prominent jewel on the chest of each centaur’s classical armor.

In the Hispanic Society example, the piece is animated by having the mace be mobile in the centaur’s hand and by twisting the torso so that the forelegs kick out towards the viewer. The lush dark blue transparent enamel of the armor harmonizes with the hexagonal table-cut sapphire mounted on the chest of the centaur, while the precious stones on the chain are set in radially dynamic enamel star forms between pearls. A strapwork crown-like ensemble with two kissing enamel doves completes the design at the top. The doves may suggest that the jewel was a wedding present. MB

Texto en Español:

Sirenas, centauros y otros seres fabulosos aparecen a menudo en la joyería renacentista de España y otros países europeos. Los Llibres de Passanties catalanes, repertorios de dibujos que presentaban los oficiales orfebres como parte de sus pruebas de maestría, registran con frecuencia esa clase de imágenes en los últimos cuarenta años del siglo XVI. Los Llibres del Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona contienen ejemplos repetidos de pinjantes con centauros al final del siglo, coincidentes en la iconografía y el diseño, ya que no en el lujo, con la pieza de la Hispanic Society. Es típico que el centauro, encabritado, sostenga una clava o maza en la mano derecha y un escudo en la izquierda (el antebrazo izquierdo y el escudo faltan en la pieza de la Hispanic Society); las cadenas del pinjante enganchan siempre en la grupa o la cola del centauro y su brazo izquierdo. Los dibujos muestran una gema protuberante sobre la coraza de la armadura clásica de cada centauro.

El ejemplar de la Hispanic Society está animado por detalles como la movilidad de la clava en la mano del centauro y el giro de su torso, que hace que las patas delanteras se proyecten hacia el espectador. El rico esmalte translúcido azul oscuro de la armadura entona con el zafiro hexagonal tallado en tabla que cubre el pecho del centauro, mientras que las piedras preciosas de la cadenilla aparecen engastadas en formas de estrella de cuatro puntas entre perlas. Un coronamiento de cintas planas con dos palomas de esmalte dándose el pico completa la parte superior del diseño. Las palomas tal vez signifiquen que la joya fue un regalo de boda. MB

BIBLIOGRAPHY:
MULLER 1972B Priscilla E. Muller, Jewels in Spain, 1500–1800. New York: The Hispanic Society of America, 1972. Second, revised edition, [New York, N.Y.]: Hispanic Society of America and Centro de Estudios Europa Hispánica – Center for Spain in America, c. 2012, pp. 82-83, fig. 125, frontispiece
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 210-11, no. 49
MULLER 2012 Priscilla E. Muller, Jewels in Spain, 1500–1800, 2nd ed., New York, Madrid: The Hispanic Society of America, Center for Spain in America, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2012, pp. 86-93, fig. 144
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 224, no. 101
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, p. 208, no. 101
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 101

Accession Number: R3500