Collections Menu
Door Knocker with Bat Head
Advanced Search
Door Knocker with Bat Head

Door Knocker with Bat Head

Date: ca. 1450-1520
Dimensions:
Diameter of star 25.2 cm (Diameter of star 9 15/16 in.)
Diameter of ring 15.9 cm (Diameter of ring 6 1/4 in.)
Medium: Iron
Credit Line: Acquired by Archer M. Huntington for the Hispanic Society, 1906.
Place Made:Eastern Spain
Period: Medieval/Renaissance
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionDoor Knocker with Bat Head
Eastern Spain, ca. 1450–1520
Iron, plate 25.2 cm diameter, hammer 15.9 cm diameter; 6.8 cm depth
New York, The Hispanic Society of America, R96

PROVENANCE: Lionel Harris, The Spanish Art Gallery, London, 1906; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1906

Door knockers and door pulls are often the same objects, with the simple addition of a striking anvil to the former and occasionally, as in the present example, of an enlargement on the hammer ring to engage with the anvil. The wall plate takes the form of an eight-pointed star with fluted rails ending in spiral conical finials, enclosing a field of double tracery. The hammer ring is held by the head of a bat, surrounded on both sides by scallop forms terminating the twisted bands of the ring.

As Arthur Byne and Mildred Stapley note, the use of superimposed pierced sheets in reja bands and objects such as this adds richness to late medieval ironwork. Often the overlying tracery shows organic forms and the underlying sheet more geometric patterns. In the case of the knocker, the star-shaped geometry of the plate and the effect of the double tracery field connect the object to the Mudéjar (Hispano-Islamic) traditions, especially those of Eastern Spain. The compositional energy of the twisted ring and spiral finials is amplified by the radial expansion of the bands separating the loop forms of the upper tracery and the points of the star.

Byne and Stapley dated the piece into the 16th century, while Anne Sawyer Durand suggested a range closer to 1470–1530. The fine pierced work and delicate nature of the tracery—clearly the piece was a luxury object requiring a great deal of effort to create—argues for a date in the 15th century, perhaps extending into the first decades of the 16th century if the geometry of the striker enlargement of the ring is taken into consideration. MB

Texto en Español:

Las aldabas y las manijas de puerta son muchas veces el mismo objeto, con la sencilla adición de un tas a las primeras y ocasionalmente, como en este ejemplo, de una extensión de la argolla para llegar al tas. La placa trasera adopta la forma de una estrella de ocho puntas con bordes acanalados que rematan en pináculos cónicos helicoidales, todo ello encerrando un campo de doble tracería. La argolla pende de la cabeza de un murciélago, flanqueada a un lado y a otro por las veneras en que terminan sus bandas retorcidas.

Como observan Arthur Byne y Mildred Stapley, el empleo de chapas caladas superpuestas en las fajas de las rejas y en objetos como este enriquece las obras de forja tardomedievales. A menudo la tracería de la parte de arriba presenta formas orgánicas y la chapa subyacente dibujos más geométricos. En el caso de esta aldaba, la geometría estrellada de la placa y el efecto del doble campo de tracería enlazan con tradiciones mudéjares, en particular con las del Levante español. La energía compositiva de la argolla retorcida y los pináculos helicoidales se amplifica en la expansión radial de las bandas que separan las lazadas de la tracería exterior y las puntas de la estrella.

Byne y Stapley dataron esta pieza en el siglo XVI, mientras que Anne Sawyer Durand propuso el intervalo 1470-1530. La fina labor de calado y la delicadeza de la tracería—sin duda se trata de un objeto de lujo en cuya creación se invirtió un gran esfuerzo—abogan por el siglo XV, tal vez incluyendo las primeras décadas del XVI si se toma en consideración la geometría del llamador añadido a la argolla. MB

BIBLIOGRAPHY:
BYNE AND STAPLEY 1915 Arthur Byne and Mildred Stapley, Spanish Ironwork. New York: The Hispanic Society of America, 1915, pp. 53-54, fig. 63
DURAND 1938 Anne Sawyer Durand, “Ironwork,” in The Hispanic Society of America Handbook: Museum and Library Collections. New York: The Hispanic Society of America, 1938, p. 225
MARTÍNEZ- DÁVILA ET AL. ( EDS. ) 2016 Roger L. Martínez-Dávila, Josef Díaz, and Ron D. Hart (eds.), Fractured Faiths: Spanish Judaism, the Inquisition, and New World Identities. Albuquerque: Fresco Books, 2016, p. 132, no. 23
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 152, no. 50
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 50

Accession Number: R96