Collections Menu
Door Knocker with a Dragon
Advanced Search
Door Knocker with a Dragon

Door Knocker with a Dragon

Artist: Unknown Artist

Date: ca. 1500
Dimensions:
H 25.6 x W 16 x D 6.8 cm (H 10-1/16 x W 6 5/16 x D 2 11/16 in.)
Medium: Wrought iron
Credit Line: Acquired by Archer M. Huntington for the Hispanic Society, 1906.
Place Made:Spain, Crown of Aragon
Period: Medieval/Renaissance
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionDoor Knocker with a Dragon
Crown of Aragón, ca. 1500
Iron, 25.6 × 16 × 6.8 cm
New York, The Hispanic Society of America, R111

PROVENANCE: Lionel Harris, The Spanish Art Gallery, London, 1906; acquired by Archer M. Huntington, New York, for The Hispanic Society of America, 1906

The richness of the composition of this knocker and the fine detail of its workmanship set it, as in the previous example (See R110), in an elite category of luxury objects. Perhaps created for an interior door, the work exhibits an upper tracery band of intertwined abstract tree forms, almost arabesques, in two of a total of three bands separated by buttresses ending in knobbed finials. The underlying tracery plate has trefoils, quatrefoils, and tear-drop shaped openings, some forming triangular groups. The central band encloses a dragon-form hammer, with the head hitting the striking anvil. The winged dragon—of a type which Labarta described as a chimera (head of a dragon, body of a fish, wings of a bird)—offers a surface animated with semi-circular, dotted, and s-shaped punchwork and fine chiseled lines. His round popped eyes, are echoed in two eyes on the tail curling around the hinge, and responding circular punched forms on the buttresses. The upper edge of the plate, between the finials, offers more robust strap-like forms ending in fleurs-de-lis. The overall effect is of energetic fine details constrained by geometric boundaries.

Arthur Byne and Mildred Stapley pointed out the affinity to similar objects, including locks, in contemporary French work, but cited the Mudéjar qualities of the animating punchwork. The combination of a governing geometrical grid enclosing Gothic and Mudéjar elements may be compared to the transitional Isabelline Gothic style as Spanish architecture headed slowly towards Renaissance forms around the turn of the 16th century. Comparative objects have been found in collections associated with the Castell de Peralada in Catalonia (Luis Pérez Bueno), as well as works associated with Lleida and Aragón (Luis Labarta). The winged dragon continued as a motif in eastern Spanish door knockers, including the works of popular artists/blacksmiths, from the Golden Age into the 20th century. MB

Texto en Español:

La riqueza de composición de esta aldaba y la finura de detalles de su ejecución la colocan, junto con el ejemplo precedente (véase R110), en una categoría especial de objetos de lujo. Quizá creada para una puerta interior, presenta una capa externa de tracería con formas abstractas de árboles entrelazados que son casi atauriques, llenando dos de tres bandas separadas por contrafuertes que rematan en pináculos de bolas. La placa de tracería subyacente lleva calados trilobulados, tetralobulados y en forma de lágrima, que en algunos casos forman grupos triangulares. La banda central aloja un martillo en forma de dragón cuya cabeza golpea el tas. El dragón, que tiene alas—como el tipo que Luis Labarta denominó «quimera» (cabeza de dragón, cuerpo de pez y alas de ave)—, muestra sus superficies animadas con punzonado de puntos, semicírculos y eses y cincelado de líneas finas. Los ojos, redondos y protuberantes, tienen eco en los dos ojos de la cola enroscada en el espigón y otras formas circulares punzonadas en los contrafuertes. El borde alto de la placa entre los pináculos ofrece una decoración más robusta de cintas planas rematadas por lises. El efecto general es de constricción de los detalles más finos y enérgicos por la tabicación geométrica.

Arthur Byne y Mildred Stapley, al mismo tiempo que señalaban la afinidad de la obra con cerraduras y objetos similares de la herrería francesa contemporánea, citaron los caracteres mudéjares del punzonado decorativo. La combinación de retícula geométrica rectora y elementos góticos y mudéjares insertos se podría comparar con el estilo gótico isabelino de transición con el que la arquitectura española se orientó poco a poco hacia las formas renacentistas en el paso al siglo XVI. Se han hallado objetos comparables en colecciones relacionadas con el castillo de Perelada en Cataluña (Luis Pérez Bueno), así como con Lérida y Aragón (Labarta). El dragón alado continuó siendo un motivo de las aldabas del Levante español, también las ejecutadas por artistas o herreros populares, desde el Siglo de Oro hasta bien entrado el siglo XX. MB

BIBLIOGRAPHY:
LABARTA 1901 Luis Labarta, Hierros artísticos: colección de láminas representando los más notables trabajos de forja, particularmente los debidos á los maestros castellanos y catalanes, 2 vols. Barcelona: Francisco Seix, 1901, vol. 1, pl. 90
GARCÍA LLANSÓ 1910 Antonio García Llansó, Cau Ferrat. Colección de hierros de Santiago Rusiñol. [Barcelona]: Arte y Ciencias, [1910?], no. XX
BYNE AND STAPLEY 1915 Arthur Byne and Mildred Stapley, Spanish Ironwork. New York: The Hispanic Society of America, 1915, p. 54, fig. 67
PÉREZ BUENO 1925 Luis Pérez Bueno, Ferros artístics espanyols dels segles xii al xviii, Biblioteca d’art “Vell i nou,” vol. 4. Barcelona: M. Bayes, 1925, p. xl, figs. 57, 59
DURAND 1938 Anne Sawyer Durand, “Ironwork,” in The Hispanic Society of America Handbook: Museum and Library Collections. New York: The Hispanic Society of America, 1938, p. 224
LENAGHAN ET AL. ( EDS. ) 2000 Patrick Lenaghan, Mitchell A. Codding, Mencía Figueroa Villota, and John O’Neill (eds.), The Hispanic Society of America. Tesoros. New York: The Hispanic Society of America, 2000, pp. 154-55, no. 26
MARTÍNEZ- DÁVILA ET AL. ( EDS. ) 2016 Roger L. Martínez-Dávila, Josef Díaz, and Ron D. Hart (eds.), Fractured Faiths: Spanish Judaism, the Inquisition, and New World Identities. Albuquerque: Fresco Books, 2016, p. 134. no. 24
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 153-54, no. 52
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 141-42, no. 52
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 52

Accession Number: R111