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Sea Idyll
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Sea Idyll

Sea Idyll

Artist: Joaquín Sorolla y Bastida (Spanish, 1863 - 1923)

Date: 1908
Dimensions:
Unframed H 151 x W 199.3 cm (H 59 7/16 x W 78 7/16 in.)
Framed H 167.1 x W 216.6 x D 4.6 (H 65 13/16 x W 85 5/16 x D 1 13/16 in.)
Medium: Oil on canvas
Credit Line: Acquired from the artist, 1909.
Place Made:Spain
Period: Modern
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionJoaquín Sorolla y Bastida (Valencia, 1863–Madrid, 1923)
Sea Idyll, 1908
Oil on canvas, 151 × 199.3 cm
Signed, lower right: “J Sorolla y Bastida 1908”
New York, The Hispanic Society of America, A298

PROVENANCE: Joaquín Sorolla y Bastida; acquired by The Hispanic Society of America, 1909

Like several other pictures in the Hispanic Society’s collections, notably After the Bath (A296), Sea Idyll exemplifies the visual variety and thematic complexity that Sorolla could achieve in his stunning images of beach scenes. In 1903, Sorolla had begun painting on the beaches of Spain and France, and particularly on Las Arenas, El Cabañal, and La Malvarrosa beaches stretching north of Valencia. According to Vicente Blasco Ibáñez (1867–1928), Sorolla had started early in his career to work on the beaches, taking advantage of the swimming customs which provided him with a ready source of models. The pair of pre-adolescents in Sea Idyll, for example, appear repeatedly in works of 1908–09. (See examples illustrated in Díez and Barón [eds.] 2009, p. 386.) Like other artists of his generation, Sorolla drew these figures at once from life, but also keeping in mind his training in the academy and after the antique during his stay in Rome. Thus, a picture such as Sea Idyll may function on several levels of meaning.

Sorolla’s American contemporaries spoke (approvingly) of the “pagan” qualities of his images: “pagan” in the sense of being innocently, exuberantly sensual, and devoid of the guilt and repression of Puritanic America, or even Catholic Spain. There was a sense of a “golden age,” in the classical sense. Yet at the same time, many of Sorolla’s beach scenes exhibit daring artistic qualities: expressive brushwork; high horizon lines; steep angles of view, and a radical sense of “cropping”; and the use of backgrounds as abstract fields pumping energy into the composition. Sea Idyll in particular bathes the figures, compositionally speaking, in a sea of abstract, swirling color, seen from an unusually oblique angle. The figures themselves function as genre (two young people happily enjoying each other’s company on a summer beach) and as representations of the human figure. MBB

Texto en Español:

Al igual que varias otras imágenes en las colecciones de la Hispanic Society, especialmente After the Bath (A296), Sea Idyll ejemplifica la variedad visual y la complejidad temática que Sorolla era capaz de lograr en sus radiantes escenas de playa. En 1903 había empezado a pintar en las playas de España y Francia, y sobre todo en las de La Malvarrosa, El Cabañal, y Las Arenas, en el norte de la ciudad de Valencia. Según Vicente Blasco Ibáñez (1867-1928), trabajó en las playas desde los inicios de su carrera, aprovechando que las costumbres de los bañistas le deparaban un cómodo suministro de modelos. La pareja preadolescente de Idilio en el mar, por ejemplo, aparece repetidamente en obras de 1908-1909 (véanse los ejemplos reproducidos por Díez y Barón [eds.] 2009, p. 386: Al agua, Valencia, Caja de Ahorros de Valencia, antigua Fundación Bancaja; y Sobre la arena, en colección particular). Como otros artistas de su generación, Sorolla dibujaba esas figuras del natural, pero en él también influían su formación académica y su estudio de las antigüedades clásicas en Roma. Por consiguiente, un cuadro como Idilio en el mar puede encerrar más de un nivel de significado.

Los contemporáneos estadounidenses de Sorolla hablaban (con aprobación) de las cualidades «paganas» de sus imágenes, «paganas» en el sentido de ser inocente y exuberantemente sensuales, desprovistas del sentido de culpa y la represión de la América puritana, o incluso de la España católica. Había en ellas una sensación de «edad de oro» en el sentido clásico. Pero al mismo tiempo muchas de las escenas playeras de Sorolla ofrecen audacias artísticas: la pincelada expresiva; los horizontes altos; los ángulos de visión abruptos y una tendencia radical al «recorte»; el empleo de los fondos como campos abstractos que insuflan energía a la composición. Idilio en el mar baña a las figuras, hablando en términos compositivos, en un mar de color abstracto y arremolinado, visto desde un insólito ángulo oblicuo. Las figuras mismas funcionan como género (dos jóvenes disfrutando felizmente de su mutua compañía en una playa en verano) y como representaciones de la figura humana. MBB

BIBLIOGRAPHY:
EIGHT ESSAYS 1909 Eight Essays on Joaquín Sorolla y Bastida, 2 vols. New York: The Hispanic Society of America, 1909. (Facs. ed., 3 vols., ed. by Asociación de Amigos de The Hispanic Society of America. Oviedo: Nobel, 2009.), vol. 2, p. [427], fig. 342
MULLER AND BURKE 2004 Priscilla E. Muller and Marcus B. Burke, Sorolla: The Hispanic Society. New York: The Hispanic Society of America, 2004, p. 151, 231-33, no. 132
PONS-SOROLLA 2005 Blanca Pons-Sorolla, Joaquín Sorolla. London: Philip Wilson, 2005, p. 190, no. 94
DÍEZ AND BARÓN ( EDS. ) 2009 José Luis Díez and Javier Barón (eds.), Joaquín Sorolla 1863–1923 [Exh. Cat., Madrid, Museo Nacional del Prado, 26 May–6 September 2009]. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2009, pp. 386-87, no. 68
PONS-SOROLLA AND ROGLÁN ( EDS. ) 2013 Blanca Pons-Sorolla and Mark A. Roglán (eds.), Sorolla and America [Exh. Cat., Dallas, Meadows Museum, Southern Methodist University, 13 December 2013–19 April 2014; San Diego, The San Diego Museum of Art, 30 May–26 August 2014]. Dallas: Madrid: Meadows Museum, El Viso, 2013, pp. 25 and 312, no. 175
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 350-53, no. 180
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 384-86, no. 205
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 195

Accession Number: A298