Collections Menu
Virgin of the Immaculate Conception with Saints (Escudo de Monja)
Advanced Search
Virgin of the Immaculate Conception with Saints (Escudo de Monja)

Virgin of the Immaculate Conception with Saints (Escudo de Monja)

Artist: Juan Rodríguez Juárez (Mexican, 1675 - 1728)

Date: ca. 1725
Dimensions:
Diameter 16.2 cm (Diameter 6 3/8 in.)
Medium: Watercolor and mixed media on parchment, mounted on cardboard
Credit Line: Museum Department Purchase, 2011.
Place Made:Mexico
Period: Spanish Colonial
Culture: Latin American (Mexico)
Not on View
DescriptionJuan Rodríguez Juárez (Mexico City, 1675–1728)
Virgin of the Immaculate Conception (Nun’s Shield), ca. 1725
Watercolor and mixed media on parchment, mounted on cardboard; 16.2 cm diameter
Signed, lower left: “Juan Rodriguez / Xuarez F.at”
New York, The Hispanic Society of America, LA2351

PROVENANCE: Salvart Ltd., London, by 2010; acquired by The Hispanic Society of America, 2011

Escudos de monja were painted nun’s badges worn as part of the habits of certain Conceptionist and Hieronymite nuns in viceregal Mexico. One may think of them as the visual analogue of the saints’ names that nuns assumed upon taking their vows. The escudos were framed, often in tortoise-shell, and hung or sewn over the nun’s habits, as illustrated in portraits of Sor Juana Inés de la Cruz, who wore an image of the Annunciation (see Miguel Cabrera, 1750; Mexico City, Museo Nacional del Historia). The Hispanic Society escudo retains marks around the circumference from the studs holding it in its frame.

The central image of the Virgin Mary in her Immaculate Conception strongly suggests that the author, Juan Rodríguez Juárez, painted it for a Conceptionist nun. The saints surrounding the Virgin Immaculate were those of particular veneration for the nun. These are clockwise from upper right: Saint Raphael Archangel as the Guardian Angel with the soul of a believer; Saint John the Evangelist; Saint John of God, founder of the Brothers Hospitallers at Granada, hence the pomegranate and cross in his hand, the symbol of the Order; Saint Bonaventure, Franciscan bishop and a Father of the Church (the Conceptionists were under the protection of the Franciscan hierarchy and originally followed the rule of the Franciscan Poor Clares); Saint Philip Neri, founder of the Oratorians; Saint Joseph and the young Christ Child; and Saint Michael Archangel.

The work is an exceedingly rare example of a drawing from viceregal Mexico, and a work of art of surpassing quality and beauty no matter what the medium. Drawn with a brush and delicately colored, the escudo features designs in gold reminiscent of the escudos and devotional images of Luis Lagarto (ca. 1556–after 1619) and his contemporaries in the first decades of the 17th century, the beginning of the escudo tradition. It may be that Juan Rodríguez Juárez was consciously referring to these foundational works in his composition. MB

Texto en Español:

Los escudos de monja eran insignias pintadas que formaban parte del hábito de algunas monjas concepcionistas y jerónimas del México virreinal: podría decirse que eran el equivalente visual de los nombres de santos que adoptaban al hacer sus votos. Llevaban un marco que solía ser de carey, y se prendían o cosían al hábito, como puede verse en los retratos de sor Juana Inés de la Cruz, que usaba un escudo con la Anunciación (así, en la obra de Miguel Cabrera [1695-1768], 1750; Ciudad de México, Museo Nacional de Historia). El escudo de la Hispanic Society conserva en su cerco las señales de las clavijas que lo sujetaban al marco.

La imagen central de la Virgen María en su Inmaculada Concepción es un fuerte argumento para pensar que el artista, Juan Rodríguez Juárez, la pintó para una monja concepcionista. Los santos que rodean a la Virgen son aquellos por los que la monja sentía particular devoción: en este caso, empezando arriba a la derecha y en el sentido del reloj, san Rafael arcángel como ángel custodio con el alma de un creyente; san Juan Evangelista; san Juan de Dios, el fundador de los Hermanos Hospitalarios de Granada, sosteniendo en la mano la granada y la cruz que componen el emblema de su orden; san Buenaventura, obispo franciscano y Padre de la Iglesia (las concepcionistas estaban puestas bajo la protección de la jerarquía de la orden franciscana, y originalmente siguieron la regla de las clarisas); san Felipe Neri, fundador del Oratorio; san José con el Niño Jesús y san Miguel arcángel.

Es este un rarísimo ejemplo de dibujo del México colonial, al mismo tiempo que una obra de arte de sobresaliente calidad y belleza. Dibujado a pincel y delicadamente coloreado, presenta diseños en oro que recuerdan a los escudos e imágenes de devoción de Luis de Lagarto (h. 1556-después de 1619) y sus contemporáneos en las primeras décadas del siglo XVII, al principio de esta tradición. Tal vez Juan Rodríguez Juárez quisiera aquí aludir deliberadamente a aquellas muestras fundacionales. MBB

BIBLIOGRAPHY:
ARMELLA DE ASPE AND TOVAR DE TERESA 1993 Virginia Armella de Aspe and Guillermo Tovar de Teresa, Escudos de monjas novohispanas. Mexico City: Gutsa, 1993, pp. 14-15
TOVAR DE TERESA 1995–97 Guillermo Tovar de Teresa, Repertorio de artistas en México = Repertory of Artists in Mexico: Plastic and Decorative Arts, 3 vols. (vol. 1: A–F[1995]; vol. 2: G–O [1996]; vol. 3: P–Z [1997]). Mexico City: Grupo Financiero Bancomer, 1995–97, vol. 3, pp. 192-93
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, p. 289, no. 141
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, p. 299, no. 156
CODDING (ED.) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 147

Accession Number: LA2351