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Plate with Jonah and the Whale
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Plate with Jonah and the Whale

Plate with Jonah and the Whale

Date: ca. 1600
Dimensions:
Diameter 41 cm (Diameter 16 1/8 in.)
Medium: Tin-glazed earthenware
Credit Line: Museum Department Purchase, 2015.
Place Made:Spain, Toledo, Talavera de la Reina
Period: Golden Age
Culture: Spanish
Not on View
DescriptionPlate with Jonah and the Whale
Talavera de la Reina, Toledo, ca. 1600
Tin-glazed earthenware, 6.2 × 40.7 cm
New York, The Hispanic Society of America, LE2407

PROVENANCE: L. Codosero Galería de Arte Antiguo, Madrid, 2015; acquired by The Hispanic Society of America, 2015

The decoration of this 17th-century plate from Talavera de la Reina is dominated by a striking image of an enormous sea monster emerging from the sea and looming ominously over the small image of a man in a boat. The scene probably represents the biblical story of Jonah and the whale (Jonah, 1–2). As the story is told, the prophet Jonah evades instructions from God to travel to Nineveh and instead boards a ship bound for Tarshish, a city said to be near Gibraltar in the southern part of Spain. Out of anger, God sends down a terrible storm, and Jonah is cast overboard by the sailors in order to calm the sea. The scene on the plate depicts the moment when Jonah encounters a great fish that swallows him whole, although the Bible does not mention the smaller boat. Jonah remains in the fish’s belly for three days, praying all the while for deliverance until the fish spews him up alive along the shoreline. This time Jonah obeys God’s orders and travels to Nineveh to warn the people of God’s imminent judgement (Jonah, 3:1–3).

The use of soft manganese lines with bold strokes of blue and hatching in orange typifies the Talavera decorative series tricolor; however, the decoration is entirely unique. The dramatic image of the sea monster with giant fins, or wings, and curling tail undoubtedly was inspired by similar images of sea monsters and whales found in contemporary printed maps and engravings. The use of the entire circumference of the plate for a single composition undoubtedly was inspired by Italian workshops of the early 16th century. Another rare Talavera plate of comparable size and decoration in the collection of the Museo Arqueológico Nacional in Madrid (inv. 58191) depicts a scene with a youth ready to release a falcon, along with two other figures within a naturalistic landscape. The decoration of these appears to have been the precursor to the Baroque polychrome ware of the late-17th and early18th centuries in which narrative scenes were drawn from biblical and mythological images and genre subjects. MCM

Texto en Español:

La decoración de este plato del siglo XVII procedente de Talavera de la Reina está dominada por la impactante imagen de un enorme monstruo marino que emerge del fondo del mar y se cierne amenazador sobre la exigua figura de un hombre en una barca. La escena probablemente represente el pasaje bíblico de Jonás y la ballena (Jonás, 1-2). El profeta Jonás desoye las instrucciones de Dios de viajar a Nínive y, en su lugar, se embarca en un navío con rumbo a Tarsis, una ciudad que, según parece, se hallaría cerca de Gibraltar, en la costa sur de España. Dios envía una terrible tormenta, y Jonás es arrojado por la borda para calmar las aguas. La escena que se muestra en el plato refleja el momento en que Jonás se encuentra con un gran pez que lo engullirá por completo, si bien la Biblia no menciona una barca pequeña. Jonás permanece en el vientre del pez durante tres días, rezando sin cesar para que Dios lo libere, hasta que, al final, el pez lo escupe vivo a la orilla. Esta vez, Jonás obedece las órdenes divinas y viaja a Nínive para advertir al pueblo del inminente juicio de Dios (Jonás, 3, 1-3).

El uso de suaves líneas de manganeso junto con enérgicos trazos de azul y sombreados en naranja es representativo de la serie decorativa «tricolor» de Talavera; sin embargo, la decoración es única. No cabe duda de que la espectacular imagen del monstruo marino de gigantescas aletas, o alas, y cola encrespada está inspirada en imágenes similares de monstruos marinos y grandes ballenas que se podían encontrar en los mapas y grabados de la época. El uso de toda la circunferencia del plato para una única composición sin duda deriva de talleres italianos de principios del siglo XVI. Otro raro ejemplar de plato de Talavera de tamaño y decoración similares, que se encuentra en la colección del Museo Arqueológico Nacional de Madrid (inv. 58191), muestra una escena de un joven a punto de soltar un halcón, junto con otras dos figuras, en un paisaje naturalista. La decoración de estos platos parece haber sido precursora de las piezas polícromas barrocas de finales del siglo XVII y principios del XVIII, en las que las escenas narrativas se basaban en imágenes bíblicas y mitológicas, así como en temas del género. MCM

BIBLIOGRAPHY:
BERTRÁN ET AL. 2001 J.A. Bertrán, N. Seseña, C. Mañueco, A. Pleguezuelo, and M. A. Casanovas, Cerámica de Talavera de la Reina y Puente del Arzobispo. Barcelona: Museu del Disseny, 2001, p. 24
CODDING ( ED. ) 2017 Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society: Visiones del mundo hispánico. Madrid, New York: Museo Nacional del Prado, The Hispanic Society of America, 2017, pp. 214-15, no. 95
CODDING ( ED. ) 2018a [Spanish edition] Mitchell A. Codding (ed.), Tesoros de la Hispanic Society of America. Mexico City, New York: Museo del Palacio de Bellas Artes, The Hispanic Society of America, 2018, pp. 198-99, no. 93
CODDING ( ED. ) 2018b [English edition] Mitchell A. Codding (ed.), Visions of the Hispanic World: Treasures from The Hispanic Society Museum & Library. New York: The Hispanic Society of America, 2018, no. 93

Accession Number: LE2407